torsdag 4 april 2019

Don't know much about history ....


Jag inser nu att jag aldrig recenserade Matt Haigs "Historieläraren" när den kom ut på svenska förra året. Lite av ett tjänstefel, då den var en av mina favoritböcker 2018.

"Tom Hazard bär på en hemlighet. Han ser ut som en vanlig 41-åring, men har i själva verket levt i århundraden. Från den elisabetanska eran genom 1920-talets jazzålder i Paris till dagens London. Han har sett världen förändras, men det enda han längtar efter är ett vanligt liv. Det är en bitterljuv roman om tidens gång, kärlekens villkor, och om att det kan ta en livstid att lära sig att leva.

Boken är något så ovanligt som en modern äventyrsroman!
En härlig blandning av spänning, kärlek, fantasy och historielektion.
Lite Hundraåringen/Forrest Gump möter "Jorden runt på 80 dagar"-känsla, då vår huvudperson Tom konstant (eller ofta iallafall) tycks träffa berömda personer ur världshistorien. Men, det kanske blir så om man lever i århundrade efter århundrade? 
Jag t.ex. är inte ens 50 år fyllda och har redan hunnit skakat hand med storheter som både Yohio och GW Persson ....  :-)

Stor Hollywoodfilm byggd på boken, med Benedict Cumberbatch i huvudrollen och som exekutiv producent, är planerad men har inte börjat spelas in ännu. 
Storyn borde göra sig bra på duken, den är fartfylld och lättläst.



Jag fick en pratstund med Matt på Bokmässan i höstas och frågade om det fanns i hans planer att skriva en uppföljare, utan att spoileralerta kan jag säga att berättelsen solklart har potential för en fortsättning ...

Den mycket trevlige Matt gav mig kanske inte ett direkt svar på frågan, men antydde fint att "om filmen väl blir av så är det inte alls omöjligt ...."
Vi får hålla tummarna.

Läs boken först hursomhelst!

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar