torsdag 19 maj 2011

Ett kärt återseende


Jag läser inte så många självbiografier, föredrar påhittat (med undantag för Patti Smiths självbiografi, den måste ALLA läsa!). Men jag är glad att jag läste Kajsa Grytts.

Risken med självbiografin är att huvudpersonen försöker frammåla sig själv i en lite alltför god och spännande dager. Inget av den varan här. "Boken om mig själv" är ett grundligt utforskande med ärliga intentioner. Att verkligen försöka skildra och förstå det liv som är Kajsa Grytts. Hon är heller inte sen att problematisera eller ifrågasätta sina slutsatser och tolkningar. En skön ödmjukhet, efterlängtad i ett samhällsklimat av ”jag, jag, jag”.

Eftersom det handlar om ett musikerliv som utspelar sig på Stockholms musikscen finns här såklart skvallerpotential, men det blir aldrig för snaskigt eller närgånget. Det här är Kajsas Grytts historia, andra mer eller mindre kända personer ingår i den, men det är sig själv hon i första hand lämnar ut. Det är musik och politik, kärlek och sorg, barn, arbete, drömmar, besvikelser och insikter. Ett liv, helt enkelt.

Språkligt är det en lite lustig blandning ett poetiskt, eget språk och ett ganska dagboksartat ”stream of consciousness”-flöde. Bitvis blir texten tjock, men närvaron är konstant och jag fastnar aldrig bland alla ord. Vill hela tiden fortsätta läsa. Det som framför allt slår mig är hur ovanlig den här ärligheten känns. Modig. Hon skriver som hon sjunger, starkt och skört samtidigt.

Kajsa Grytt är som ni vet en gammal idol. Det här var ett kärt återseende. Att få ta del av hennes liv i bokform ger mig lite samma känsla som det gav mig att som tonåring lyssna på hennes musik. Jag får komma nära och känna igen mig. Jag gillar det. Och blir sugen på att lyssna på hennes nya platta. Liksom för att se om vi har utvecklats sida vid sida.

Lite snopen blev jag dock när det visade sig att ”Brev från ett torg” som jag så starkt kopplat samman med just Kajsa, var skriven av en helt annan Grytt. Nämligen hennes bror. Men lite illusionskrossande information är smällar man får ta om man nu prompt ska läsa en självbiografi.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel, Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar