tisdag 3 februari 2015

Förolämpa mig med stil!


När vi ändå är inne på Jane Austen (när är vi inte det?) måste jag säga några ord om konsten att förolämpa med stil. Jag tänker på hur fantastiskt roligt den goda Jane måste ha haft när hon formulerade den ena dräpande one-linern efter den andra i mästerverket "Stolthet och fördom".

Vem kan till exempel motstå Mr Darcys stenkalla avfärdande av Lizzie i historiens inledningsskede?

“She is tolerable, but not handsome enough to tempt me; I am in no humour at present to give consequence to young ladies who are slighted by other men. You had better return to your partner and enjoy her smiles, for you are wasting your time with me.”

Lizzie kunde inte motstå, visar det ju sig. Fast först ger hon ju svar på tal: 

“Perhaps that is not possible for anyone. But it has been the study of my life to avoid those weaknesses which often expose a strong understanding to ridicule.”
“Such as vanity and pride.”


Den här typen av välformulerat förolämpande är onekligen en konst som gått förlorad i vår näthatartid. Och egentligen är jag en lover, och inte alls en förespråkare av hårda ord. Men hade kunden som kastade en kalender på mig i frustration över att inte bli betjänad snabbt nog häromdagen haft tillstymmelse till liknande svada hade jag förlåtit honom direkt. (För er som undrar var det en mycket liten och lätt fickkalender, gjorde inte ont alls.)

Flavorwire har samlat 15 av bokens vassa höjdarcitat. Ni hittar dem alla här. Läs och lär.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar