tisdag 14 maj 2013

Inte snabbare än sin egen skugga, men snabb nog.


Det var inte igår jag läste en Western.
Faktum är att jag inte kan påminna mig om jag någonsin gjort det.

Nåväl, Bröderna Sisters av Patrick deWitt har i alla fall ändrat på detta.

Boken utspelar sig under Guldrushens uppenbarligen-inte-så-glada dagar. Vi möter bröderna Eli och Charlie Sisters, två män som utan större moraliska betänkligheter försörjer sig på att skjuta ihjäl folk mot betalning. Samt diverse andra stölder och lurendrejerier.
I historien följer vi dem från Oregon till Kalifornien, på jakt efter en man vid namn Herman Kermit Warm (stilpoäng till författaren får årets skönaste karaktärsnamn) som förargat deras uppdragsgivare. Den mäktige ”Kommendören”.

Den yngre brodern, Eli, är vår berättarröst. Lite mer filosofisk och mild än den ofta druckne och grymme storebrodern Charlie.
Under resans gång har dessa två revolvermän ihjäl ett tiotal män, en björn, två hästar och nio bävrar.
Jag är trots detta, ej helt politiskt korrekta, beteende helt tiden på deras sida. Lite som man ändå hejar på John Travolta & Sam Jackson i Pulp Ficton. Trots att de är mördare.
De flesta som de skjuter ihjäl är inte bättre människor de. Tuff skit, liksom.

Och på tal om film. Detta stinker verkligen filmmanus.
Oh Brother where art thou möter True Grit ungefär. Perfekt råmaterial för bröderna Coen att ta tag i. Jag röstar på Jeff Bridges i kommendörsrollen.

” … en bok Cormac McCarthy skulle kunna ha skrivit ihop om han hade ett sinne för humor … ”
skrev Los Angeles Times om boken.

Jag håller med. Det här var en kul överraskning.

Pang pang, du är död!

Johan Zillén
Bokia Killbergs Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar