måndag 5 september 2016

Staden i människorna, människorna i staden


London på åttiotalet är brutalt, vackert och komplicerat. Där växer Leah, Natalie, Felix och Nathan upp. Alla gator i deras område blir till vägval som leder till återvändsgränder eller motorvägen mot framgång. Liv som till en början ter sig lika tar så småningom helt olika vägar. Och de vuxna vännerna blir snart varse att besluten de hittills fattat och de personer de blivit – allt det kan plötsligt förändras över en natt.

Det var så länge sedan jag läste Vita tänder att jag inte minns annat än att jag tyckte att den var bra. On beauty minns jag mer av, och det var en betydligt lättare bok att läsa än NW. Observera att jag inte skriver bättre, utan lättare.

För Zadie Smiths NW är lite av en stilmässig utmaning. Att jag dessutom lyssnar på ljudboken gör det inte lättare att hålla reda på alla perspektiv, strömningar, iakttagelser som texten rymmer. Men efter att liksom ha givit efter och bara låta texten flyta igenom mig så tror jag mig börja förstå. Det här är en bok där stämningen är lika viktig som handlingen. Full av de röster (varav min favoritröst - Felix - egentligen bara får göra ett snabbt gästspel), händelser och ögonblick som tillsammans bildar bruset från en stad. För London, eller snarare nordvästra London, är lika levande i den här boken som dess huvudpersoner.

Samtidigt är det en berättelse om klass, om arv och miljö silat genom Smiths knivskarpa blick för (populär)kulturella markörer. Det må vara utmanande läsning, men det är otroligt bra. Det får mig att längta till London. Och efter fler berättelser från Zadie Smith.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar