måndag 25 februari 2019

Bokhandlarna svarar - Johans bästa Bokreatips!

Så var det återigen dags för årets stora bokfest!
Våra bokhandlare fullkomligt bubblar av lust att berätta om sina reafavoriter!

Först ut är Johan från Center Syd!


Så många guldkorn att vaska fram ...
Vi börjar med reans bästa spänningsromaner.

Har du inte läst Niklas Natt och Dags historiska rysarsuccé "1793" ännu? 
Då är det banne mig dags att ta tag i den missen! För bara 79 kr kan du nu bli skrämd ända in till märgen ... Läs mina tankar om boken här.




Jag har läst alla de tre utgivna delarna i Anders de la Mottes årstidssvit, och även om alla tre är bra så är "Höstdåd" vassast av säsongerna hittills.

Varför inte upptäcka en ny thrillerfavorit när böckerna kostar näst intill inget?
Skådespelaren Krysten Ritters (Marvels Jessica Jones, Breaking Bad m.m.) spänningsdebut "Rökridå" kan jag rekommendera varmt. 
Spännande småstads-Domestic Noir i Gillian Flynn-anda. Mer om boken skrev jag här.

Stina Jacksons "Silvervägen". Boken som jag förutspådde skulle bli årets kriminalroman 2018 ett halvår innan Deckarakademin kom till avslut och GW viftade med den i TV några dagar före jul (You want proof?)
Nu har vi väl kanske sålt så många exemplar i Lödde att marknaden i närområdet är mättad, men om du nu redan läst den själv så blir det ju en perfekt present till en lässugen vän. :-)


Missa inte heller följande thrillerpärlor:
Belinda Bauers "De vackra döda". Brittisk spänning av högsta kvalitet.
Bill Beverlys "Dodgers". Gripande och hyllat (Golden Dagger 2016) gangsterdrama.
Noah Hawleys "Före fallet". Fargoskaparens thrillerdebut är en höjdare. Recension här.
Don Winslows "Styrkan". Fantastisk snutroman. Sopranos-klass if you know what I mean.
(Jag har inte jättemånga ex av Winslows bok, så skynda att stjäla hem en för bara 69:-)



Ont om fantasy, Sci-Fi och skräck i årets utbud tyvärr. Finns lite kul Lovecraft-, Poe-, Stoker- och Shelley-samlingar på engelska, men på svenska är det väl bara Mats Strandbergs "Hemmet" som vågar ta steget över det naturliga.
Här kan du läsa mina tankar om denna "Exorcisten på Demensboendet" ....

Mycket gottis även på romansidan.
Här är några ni absolut inte bör vara utan.



Fredrik Backmans ordkonstnärier borde vara obligatoriska i alla svenska hem. 
På rean i år är "Vi mot er", del två i Björnstadserien, och Fredriks två noveller "Och varje morgon blir vägen hem längre och längre" och "Ditt livs affär". Du ska ha dem. Punkt.

Micke Bergstrands "Den sorglöse hemsamariten" är en härlig liten saga om en ung skånsk mans drömmar om Stockholm, framgång och berömmelse. Packad med humor, värme och 80:tals-nostalgi. Man känner riktigt doften av After Eight och päron i micron. :-)

Mästarinnan av de små berättelserna, Elin Olofssons "Krokas" är en finstämd skildring av vänskap, saknad och mänsklighet. Rekommenderas.

Både jag och Barack Obama hade Mohsin Hamids "Exit väst" på våra favoritlistor härom året. Perfekt för dig som tex saknat nya böcker från Kahled Hosseini.



Min favorit bland årets mer litterära verk är en historisk roman som äger sällsynt relevans för vår tid. I verkligheten blev ”Den underjordiska järnvägen” benämningen på det nätverk av frivilliga som hjälpte slavar att fly från söder till norr, men i Colson Whiteheads roman är järnvägen en konkret underjordisk flyktväg som tar slavar till olika delar av USA i jakten på frihet och ett värdigt liv.
Kritikerhyllad och prisbelönt. En av de senaste årens kanske viktigaste romaner! 



Bland de engelska reatitlarna hittar jag två av mina favoritklassiker, George Orwells "Animal Farm" och "1984". Två böcker som lyckas med att aldrig kännas inaktuella eller förlegade. 
Har du inte redan läst dessa mästerverk är det verkligen dags nu!

Vi syns i reakaoset // Johan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar