onsdag 2 oktober 2019

Bokmässan 2019 - En fältrapport

Återigen dags för lite litterär skjutjärnsjournalistik av yppersta klass!
Bokboxens i-stort-sett-årliga fältrapport från Bokmässan i Göteborg
(Vissa fakta i artikeln kan komma att behöva granskas. Om de ifrågasätts ...)


Vi bokhandlare, som de vana VIP:s vi är, samlades redan på onsdagen för vår årliga Bokinspirationsdag - en slags pre-mässa bara för oss typ - i mässans Litterära Salong på andra våningen.

I år fick vi bl.a. lyssna till författare som Tessa Hadley, Susanna Alakoski, Karin Smirnoff, Thomas Mullen, Herman Lindqvist och många till.
Forne finansministern Anders Borg gav oss det riktiga skälet till att han saxade hästsvansen (löss). Mats Strandberg berättade om sin kommande adventsbok ("Nej, det är ingen choklad i den för i h-vete!"). Influencern Natti D, med fyrtiosex miljarder följare i sociala medier, presenterade sig för människor över fyrtio och hotellmagnatmiljardären Petter Stordalen stal showen med sin energiska, och hesa, norska.

(Petter frågade publiken vad Norges "guld" var.
"Olja", svarade många direkt, bl.a. jag.
"Nej! Feil!" sa han och pekade på mig (pga lång och längst fram). "Du! Du svarde olje jævla kvickt du da! Vad eir Sveriges guld da?" sporde han mig.
"Kantareller?" kläckte jag ur mig efter någon sekunds betänketid, vilket fick ett skratt från publiken, men jag tror inte Petter greppade det. Kanske för att kantareller heter "Gulehattstrumpetegutter" på norska. Googla inte det. Det är sant. Fast svaret var "tillit".)



Torsdag. Aaah, bokmässan i Götelaborg! Där åttiofemtusen bokälskare under fyra dagar lyssnar på tvåtusentrehundra författare, köper en halv miljon böcker av åttahundra plus bokförlag, stjäl cirka åttatusen, dricker sextusenfyrahundra liter bjudvin, äter trettontusen snittar, tar elvatusen taxiresor där man utan problem kunde ha gått istället, får sexhundratjugofem plånböcker stulna på Park, orsakar trettioåtta skilsmässor och ser en styck Jan Guillou.
(Alla siffror verifierade av Emma Frans.)



Celebra mässbesökare.
Kulturminister Amanda Lind, och vice kulturminister Caroline Grimwalker.



På tal om Grimwalkers. Nya deckarradarparet Buthler & Grimwalker (Danne och Leffe för de nära och kära) valde en nyskapande approach till mässigneringar. 
Istället för att signera de rykande färska exemplaren av debutactionromanen "En perfekt storm) - för övrigt det hårdkoktaste (ja, det är ett ord!) du kommer läsa i år - till individuella fans så autograferade de hela pallen i förväg och lottade ut alltet till den läsare som kunde gissa grabbarnas gemensamma vikt. Ner på ett hekto när. 
(Tävlingen inte avgjord vid pressläggning.)



Nygifta Prepper-paret Lars och Lena Wilderäng sålde slut på sin överlevnadsguide "Är du förberedd" under signeringen i SciFi Bokhandelns monter. Boken innehåller det mesta du behöver om katastrofen skulle komma. T.ex. så är pärmarna doppade i en näringslösning (päronsmak) som man kan suga på om matförråden tryter.
Av förklarliga skäl har Wilderängarna inte inkluderat adressen till sin "Bug-Out Location" i boken, men jag har koordinaterna. Swischa mig en femhundring så sms:ar jag ....



Ovan nämnde Lars Wilderäng skyndade sedan till författarkollegan Dag Öhrlunds sida för att hjälpa honom upp från golvet efter att en överentusiastisk Birgitta Bergin glädjetacklat omkull honom i vimlet. 
No hard feelings. Alla är vänner igen. Faktum är att de funderar på att skriva en gemensam feelgood-dystopi tillsammans, om deras späckade scheman tillåter. Vi håller tummarna.


Bild: Bonnier Carlsen

Hennes kungliga höghet Prinsessan Madeleine, Hertiginna av Hälsingland och Gästrikland, Drottning av Andalerna, Rhoynarerna och De Första Människorna, De Sju Konungarikenas Beskyddare, Det Stora Gräshavets Influencer och Bojornas Fiende, lyckliggjorde pöbeln på mässan med sin närvaro. 

(Hon beordrade att Ulf Lundell skulle slås i järn pga någon upplevd oförrätt, men mässledningen hann instruera vakterna att föra ut honom i tid.)


Bild: Bokmässan

En annan kunglighet som fick massorna att falla till knä var Punkfarfar Thåström! Signeringskön var en av mässans längsta! Nästan som om han vore en YouTube-profil!!

(En gång, nittonhundranittiofläh eller så, så krockade jag och Pimme i en trång dörröppning hos en tobakshandlare på Södermalm. Jag sa typ "Oj, förlåt" han sa ingenting. Bara tittade på mig och gick ut. Jag vet. Det är inte en jätte-jättebra "Jag mötte Lassie". Inte lika bra som den gången jag nästan välte omkull Desmond Tutu utanför en kurslokal i Uppsala i alla fall. Vi tar det någon annan gång.)



Jag vet inte varför Morgan Larsson ser så förbålt lömsk ut på den här bilden, för han är faktiskt jättetrevlig. Han passade på att signera upp fem exemplar av nya romanen "Kistbyggarna" som jag i veckan skall skicka ut till de lyckliga tävlingsvinnarna!
(Du läste väl f.ö. hans gästblogg härom veckan?)



"Jag ska göra kaos med honom!" Ingalill Mosander skrädde inte orden när hon pratade om SVTs programchef Bengt Strömbro. "Bitch better have my money!" la hon till innan hon kastade upp gängtecken, släppte micken på golvet och lämnade scenen ...


Bild: Ester Bonnier

Niklas Natt och Dag, här i samtal med Forums litterära chef Adam Dahlin, om framgången med böckerna "1793" och "1794" - och hur det kändes att verkligen nå toppen av berget. Att bli recenserad här i Bokboxen. :-)Jag citerar min egen avslutning: 
Som med så många litterära mellanakter lämnas vi tårögda, famlande i mörkret. Kanske inte med en cliffhanger, men definitivt vid en avgrund ...
"1795" kan inte komma fort nog. Skriv dygnet runt, Natt och Dag!



Illustratör-geniet Tony Cronstam, kanske mest känd för sin egen "Elvis"-serie, signerade och ritade i otaliga Kalle Anka- och Bamsetidningar/böcker. För de vuxna fansen ritade han även lite smakprov ur det ännu outgivna Bamse Noir-albumet "Brummelisa by Night". 


Bild: Bokmässan

Så otroligt mycket grattis till Stina Jackson, som på mässan plockade hem priset för Årets Bok!!
Jag var säker redan förra sommaren på att det skulle bli något riktigt stort av detta - och prickade in att den skulle plocka hem årets deckarpris - men wow! Glasnyckeln och Årets Bok också!!
Vad skall det bliva av detta författarskap? Ingen press Stina. Ingen press. ;-)


Bild: Ester Bonnier

Ett stort grattis bjuckar vi på även till Tina Frennstedt (som gästbloggade hos oss i våras) som plockade hem CrimeTimes pris för årets deckardebut med boken "Cold Case: Försvunnen". Första delen i serien om kriminalinspektör Tess Hjalmarsson vid den skånska Cold Case-gruppen. Lycka till med att lösa in jättechecken. Det enda bankkontor som accepterar sådana nuförtin´ ligger i Strängnäs, och har endast öppet 9-12, onsd-onsd, jämna veckor i månader som slutar med G.



Min bästis Caitlin pratade om nya boken "Konsten att bli känd" i Aftonbladets monter. Tyvärr hann vi inte hänga efter samtalet. Jag hojtade och hojtade, men hon verkade inte höra mig. Sedan kom några vakter mellan oss och knuffade. Satans otis!
Vi får catcha upp när jag är i London nästa gång.




Två dagar i Göteborg + åldrande bokhandlare + intag av bjudalkohol från förlag + stor hangar full med hostande bokälskare = MÄSSPEST! 🤧
Någorlunda utslagen får jag hemma i Skåne trösta mig alla roliga minnen, samt en hög spännande bokpresenter! 
Förhoppningsvis hinner jag kurera mig innan nästa års mässa!
Adios Amigos!

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd

1 kommentar: