måndag 22 juni 2020

Sommarhögen 2020 - Johans (H)emesterläsning



Semesterdags för eder vänlige kvartersbokhandlare!
Nu slipper ni mig i butiken i några veckor, medan jag hemestrar med familjen i Veberöd.
Snacka om att vi valde rätt sommar att anlägga pool i trädgården ...
Nu ska jag bara lista ut hur man kan läsa i vattnet utan att blöta ner litteraturen. :-)

På sommarens "Ska läsa"-lista står i år bl.a:

Spillror - Don Winslow
Ny novellsamling av deckarförfattarnas, och kanske min, absoluta favorit. Världens kanske främsta skildrare av den undre världens alla olika nivåer.

Vargasommar - Hans Rosenfeldt
Oooh! Ett exklusivt förhandsexemplar av Hans Rosenfeldts första spänningsroman på egen hand (Hans har uppenbarligen Hjorth Borth sig ...)! "Vargasommar" är första delen i en serie som ska lanseras över stora delar av världen till hösten. 

Cilkas resa - Heather Morris
Vi var många som berördes av Lale och Gitas öde i "Tatueraren i Auschwitz". I den här nya romanen - byggd på en verklig historia även den - får vi följa vad som hände med Cilka Klein, Gitas vännina i koncentrationslägret.

Blod säljer - Stephen King
Skräckfarfar är tillbaka med ännu en novellsamling - ett format han behärskar ytterst väl!
Här får vi fyra helt nya kortare berättelser, varav en är en slags uppföljare till romanen "Outsidern" från 2018.

Där inget vissnar mera - Ambrose Parry
Hyllad historisk Edinburghthriller som jag inte hann med att läsa när den kom ut förra året. En miss som skall åtgärdas i sommar!

Rodham - Curtis Sittenfeld
Vad hade hänt om Hillary Rodham hade tackat nej till Bill Clintons frieri? Hur hade hennes liv sett ut då? Ett möjligt svar får vi i denna kontrafaktiska roman som blandar fiktion med verkliga händelser. 

Nattsångaren - Johanna Mo
Johan Theorin verkar ha lämnat walk-over, så nu tycker jag vi följer med Johanna Mo till Öland istället. "Nattsångaren" är första delen i kommande serien Ölandsbrotten.

Vuxna män gör saker tillsammans - Linus Thulin
Som legitimerad medlem i "Den ironiska generationen" var jag kanske inte överraskande ett "stort fan" av Killinggänget i min "ungdom". Det ska bli "kul" att se hur mycket nostalgi-overload Linus Thulins bok kan "bjuda" på. "Verkligen jättekul" ska det bli. ;-)

Devolution - Max Brooks
Max Brooks revolutionerade zombiegenren med sin suveräna roman "Världskrig Z"! Kan han göra det samma för Bigfootmyten med nya boken "Devolution"? 

Dockfabriken - Karlin & Schwarz
En spännande thriller om artificiell intelligens, som även tar upp moraliska frågor kring robotar och mänsklighet utlovas. Låter spännande.

Den trettonde bomben - Mats Svensson
Skånsk terror! "En högoktanig blandning av polisroman och technothriller", som dessutom utspelar sig runt hörnet från där jag bor? Det får ju inte missas! 

Systrarna i Auschwitz - Roaxane van Iperen
Verklighetsbaserad roman om systrarna Brilleslijper, som hamnade på det sista transporttåget till Auschwitz, tillsammans med Anne Frank och familj. Vinnare av flera stora litteraturpris hemma i Nederländerna.

Sen lär, precis som vanligt, en och annan titel tillkomma (Var är tex mitt läsex på Anders Roslunds nya "Sovsågott" Albert Bonniers Förlag?!) och någon faller kanske bort. Det blir kanske lite färre böcker lästa i sommar eftersom jag och familjen inte ska resa till någon utländsk sandstrand ... 

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar