onsdag 25 augusti 2021

Johans sommarhög - Facit



Kan vi säga att sommaren är slut nu?
Gött. Då spikar vi det.
Semestern är i alla fall över för detta året.
Hur gick det med den planerade sommarläsningen (som du kan läsa om här)?
Jodå, tack riktigt skapligt tycker jag. Det blev ju inget strandliggande vid medelhavet detta år heller (vilket man kanske ska vara tacksam för i denna brinnande pandemi vi lever i ...), så det blev kanske lite färre plöjda böcker än vanligt. 
Men 13 utlästa (och ett par till påbörjade) får man väl vara nöjd med, eller?

Lästa ur högen:

Flicka, kvinna, annan - Bernardine Evaristo
Bookerprisvinnaren från 2019 äntligen på svenska. Hyllad brittisk roman som tyvärr inte lyckades fånga mig riktigt. Känns på många sätt som en novellsamling - där vissa livsöden fångar mig, andra lämnar mig helt oberörd. Hittar inte helheten. 

Litapåmig - Anders Roslund
Sjätte boken om Ewert Grens och Piet Hoffmann, elfte boken om Ewert - om vi nu skall vara lite petiga och ignorera det här med "serien i serien" ... Roslund är aldrig dålig, men jag tycker de senaste par böckerna i serien ("Jamåhanleva" och "Sovsågott") gått lite på rutin. "Litapåmig" - en slags fortsättning på bästa boken i serien - "Box 21" - är dock Roslund i toppform! Mycket spännande, och gripande. Mer sådant!

Skuggliljan - Johanna Mo
Första delen i Mos serie "Ölandsbrotten", 2020 års "Nattsångaren", var en av mina favoriter bland förra årets spänningsromaner, och uppföljaren "Skuggliljan" håller samma höga kvalitet som föregångaren. Fans av t.ex. Tove Alsterdal och Åsa Larsson borde definitivt upptäcka Johanna Mo!

The Hollow Ones - Guillermo Del Toro / Chuck Hogan
Övernaturlig FBI-thriller av skaparna till bok- och TV-serien "The Strain" ("Släktet").
Otroligt spännande och ruggig inledning, men tappar sedan fart och känns mest som manuset till pilotavsnittet av en TV-serie. 

Ytspänning - Olvier Norek
Hyllad fransk thriller som jag inte hann med förra året. Fantastisk inledning, men blir sedan lite väl mycket "Les Meurtres de Midsumer" för min smak. Men klart läsvärd. Vive la France!

Uppdrag Hail Mary - Andy Weir
Du vaknar upp i ett rymdskepp någonstans ute i världsrymden. Du vet inte vem du är eller vad du gör där. Bredvid dig sitter två döda astronauter. Taskigt läge liksom ...
Gillade du "The Martian" lär du gilla denna. Mer "Fi" än i den, men också en jäkla massa "Sci"!
Kanske nästan lite väl mycket för en vetenskaplig noob som jag. Men ett sjuhelsickes rafflande rymdäventyr oavsett. 

Devolution - Max Brooks
Mannen som fick liv i Zombiegenren (så att säga) med "World War Z" gör det samma för Bigfoot-myten!
En av sommarens favoriter (hos mig och hos bokhandlarfrun)! Våldsamt och spännande om ett litet samhälle i skogen, isolerat av ett vulkanutbrott, ler- och jordskred. Vad som händer när människan inte längre är apexrovdjuret ...

Norse Mythology (graphic novel) - Neil Gaiman (ej på bild)
"Vafalls!?", säger ni. "En Neil Gaiman-bok du inte har läst???"
Lugna ner er några hekto hörrni. Självklart har jag läst "Norse Mythology" (eller "Nordiska Myter" som den heter på svenska). Men detta är graphic novel-versionen. Eller seriealbumvarianten, som man sa förr i tiden. Nu är den läst. Helt ok, men inget revolutionerande. Kan funka bra som introduktion i de nordiska gudasagorna för läströtta 10-15-åringar.

Tillägg i högen:

Memorial - Bryan Washington
Vardagskärleksroman om paret Ben och Mike, samt deras föräldrar. Washington har lyfts fram av Barack Obama som en av hans favoritförfattare, och jag gillar det också. Även om jag inte drar fram alla superlativen så är det en läsvärd slice of of modern life.

Befriaren - Tina N Martin
Välskriven och spännande thrillerdebut, om mord, sektliv och hämnd. Jag kommer utan tvekan att läsa fortsättningen!

Ett fall mot döden - Randi Fuglehaug
Norsk fallskärmsspänning. Lite trög i starten, och då menar jag efter det att en kvinna störtar tusentals meter mot sin död direkt i inledningen. Efter det alltså, så är det lite pratigt och tragglande ett tag. Men den tar sig, och andra halvan av boken är riktigt underhållande, med flera oväntade vändningar.

De rotlösa - Frida Skybäck (ej på bild, släpps 23/9)
Spänningsdebut av Lunds Feelgooddrottning! En snabbläst och engagerande vardagsthriller, med ett upplägg som drar tankarna till Mattias Edvardssons böcker. 


Blev inte lästa (ännu, i alla fall):

Flicka A - Abigail Dean
De mindre döda - Denise Mine
När bergen sjunger - Nguyen Phan Que Mai
Väder - Jenny Offill


// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar