fredag 18 mars 2011

Hets! Hets! Bok på bio!

I dag går "Norwegian Wood" upp på biograferna, regisserad av inte mindre än en av mina favoriter, Tran Anh Hung (”Cyclo”, ”Doften av grön papaya”, ”När solen står som högst”). Ååååå vad jag ser fram emot att se den, men OJ vilket problem jag samtidigt ställdes inför! Jag har nämligen inte läst boken. Den har funnits på min "Att Läsa"-lista hur länge som helst, till och med legat på nattduksbordet, men det har bara inte hänt. Och anal som jag är kan jag inte se en film baserad på en bok utan att först ha läst boken ifråga. Framför allt inte när jag, som i det här fallet, misstänker att boken är utmärkt.

Alltså får Joyce Carol Oates senaste snällt finna sig i att läggas åt sidan medan jag hetsläser Murakami. Den svenska utgåvan verkar dessutom turligt nog ha klarat sig från filmomslag. (De borde för övrigt förbjudas! Tänk på ”Låt den rätte komma in”, med sitt fantastiska originalomslag som i en period byttes ut mot ett praktexempel till estetisk katastrof. Eller filmomslaget med Keira Knightley som gjorde att jag nästan missade att läsa Ian McEwans fantastiska ”Försoning”.) Började på tåget på väg till jobbet i morse och hittills verkar det lovande…

Men när ”Norwegian Wood” väl är utläst väntar ingen vila. Det här verkar vara året då böcker blir film, och flera av de där ”jag ska läsa dem någon gång”-böckerna finns med på listan över framtida premiärer. Sara Gruens ”Water for elephants” (på svenska ”Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow”), "Niceville" av Kathryn Stockett och F Scott Fitzgeralds ”The Great Gatsby” (skam, skam, jag har inte läst Fitzgerald – ”Tender is the night” har legat och väntat jag vet inte hur länge).

Andra böcker som ska bli film framöver och som jag faktisk HAR läst och alltså lugnt kan invänta premiären på: ”On the Road” (Kerouac), ”The Hobbit” (Tolkien), ”Simon och ekarna” (Marianne Fredriksson), ”Rödluvan” (med musik av Karin Dreijer Andersson från The Knife och Fever Ray – bara det gör den sevärd). Vi ses i biosalongen!

        

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar