tisdag 20 augusti 2013

Fyra ben bra - två ben dåligt

Tydligen ledde Edward Snowdens avslöjanden om den amerikanska säkerhetstjänstens massavlyssningar till en markant försäljning av George Orwells moderna klassiker 1984. Som stort Orwell-fan måste jag glädja mig lite åt att skandalen åtminstone kunde föra det goda med sig att fler får stifta bekantskap med denna eminenta författares verk.

Själv hade jag hoppats hinna ägna helgen åt att blåsa liv i den slumrande George Orwell-festivalen. Om ni inte känner till den kan det bero på att den är en ganska liten företeelse. Två deltagare (jag och min syster) läser Orwell-verk högt för varandra när tillfälle bjuds.

Eftersom jag väntade finbesök av sagda syster verkade det troligt att vi skulle hinna avsluta just 1984 som varit på tapeten under lång tid (festivalen gör ofta lite längre uppehåll, till stor del beroende på att vi för det mesta bor på olika platser).

Tyvärr hade vi så mycket annat att göra (som att måla en vind, och uppdatera oss på vad som hänt sedan sist, och plocka kantareller) att festivaldöden slog till med full kraft. Ingen Orwelläsning denna helg alltså.

Däremot kan ni ju få kolla in den här u n d e r b a r a väskan från Out of Print som jag fick i present av syrran (kolla in deras hemsida, habegär är bara förnamnet). Inhandlad i New York. Är den inte alldeles, alldeles? Bästa presenten i år.


Och man ser ju direkt att den där Napoleon - han är inte att lita på. Dagens boktips alltså: Animal Farm. Mästerverk. Dagens accessoar: Djurfarmenväskan. Mästerverk även den.



Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

2 kommentarer: