lördag 17 augusti 2013

Låna&Läs - Favoriter och förhoppningar



Inte vill väl jag vara sämre än Johan. Likt honom har jag plöjt Låna&Läs-katalogen, och likt honom har jag inte hunnit läsa sådär jättemånga av böckerna (närmare bestämt bara tre: Och bergen svarade - recension här, Gone Girl - recension här och Polis - recension här).

Och förutom att jag likt Johan är sjukt nyfiken på Americanah (kan det bli annat än fantastiskt?) och Wolf Hall (inte alls min genre egentligen, men inte kan alla recensenter ha fel? Och dubbla Booker-pris på det!) så vill jag gärna stifta bekantskap med Richard Ford Kanada (har aldrig läst Ford, tänkte att det var dags nu), Lena Einhorns Blekingegatan 32 (med tanke på vad Einhorn kunde göra med Siri von Essen ser jag fram emot hennes historia om Garbo) och Joyce Carol Oates De fördömda (titeln känns lika lovande som olycksbådande och det var ett tag sedan jag läste Oates = det är dags).

Således mycket historiskt i höst: Henrik VIII:s England. Den kanadensiska prärien anno 1956. Greta Garbos liv. Olycksdrabbade aristokrater vid förra sekelskiftet.

Lite av en läsutmaning för en samtidsälskare. Favoriten Chimamanda Ngozi Adichie får stå för nutiden. Recensioner dyker så småningom upp i en blogg nära er.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar