lördag 31 augusti 2013

Lehane-absitinensen botad


För ett tag sedan ondgjorde jag mig här i bloggen över att jag nu läst allt som finns att läsa av Dennis Lehane. Den fantastiska Ett land i gryningen och den nästan lika fina uppföljaren Nattens dåd, samtliga bruksdeckare om Kenzie och Gennaro (varav de tre sista håller riktigt hög klass -rekommenderas!) och de ypperliga fristående kriminalromanerna.

Ett tag där var jag riktigt cold turkey, men det var innan jag (tack vare mitt desperata utrop) fick tipset om The Wire. Inte nog med att Lehane själv har skrivit ett par, tre avsnitt. Det går dessutom väldigt lätt att låtsas att Jimmy McNulty är Patrick Kenzie som polis. Och skildringen av Baltimores polisväsende, politiska och kriminella miljöer står inte Ett land i gryningens Boston långt efter ifråga om uppgivenhet och cynism inom och utom kåren.

Ett problem bara - om mc-killarna i Sons of anarchy kidnappade min läsning förra sommaren inverkar McNulty och gänget onekligen menligt på årets semesterläskvot. Ledigheten är snart över och jag har knapps läst en rad. Får skylla lite på never ending renoveringsprojektet också. Lite.

Jaja, man får ta det onda med det goda, som Lars von Trier skulle ha sagt (en biografi om honom kom i för övrigt i våras - någon som har läst?).

Förresten... ser jag att Nattens dåd ska bli film! Av och med Ben Affleck som ju gjorde ett bra jobb med Gone, baby gone. Det är ju nästan så att jag blivit bönhörd. Fel bok bara. De skulle börjat med ettan.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar