fredag 20 december 2013

Ett svar till Kristina Ohlsson

(som inte är jättepepp på att det kommer en ny bok i Stieg Larssons Millennium-serie...).
http://www.aftonbladet.se/kultur/article18055628.ab 


Hej Kristina.
Johan, bokhandlarn i Löddeköpinge här.
(Vi har träffats någon gång på mässan. Det var jag som var väldigt lång.)

Jag håller faktiskt inte med dig alls här.
Om vi bortser från det faktum att jag är bokhandlare och självklart alltid ser fram mot böcker som har stor försäljningspotential, så tycker jag ändå att en fortsatt Millenniumserie är en bra idé.
Jag tyckte jättemycket om Larssons svit. Spännande, underhållande och med sköna karaktärer. Inget man bär med sig i hjärtat resten av livet direkt, men suverän bladvändningsnjutning. Det var trist att det tog slut som det gjorde.

Så, som läsare vill jag hemskt gärna läsa mer om dem. Även om jag har stor respekt för författare av svensk kriminallitteratur så är det väl egentligen ointressant för mig om nästa Joona Linna-thriller skrivs av Keplers eller Thomas Erikson?
Så länge det görs bra är ju jag nöjd.
Och varför inte låta Joona jaga efter Christopher Silfverbielke? Eller låta Sebastian Bergman stöta på Fredrika Bergman? Alex King gå i terapi hos Siri Bergman? Wallander fika med Gerlof på Öland?
Tussa Lapidus förortsgangstas mot De la Mottes IT-skurkar!
Crossovers for the People!

Varför skulle man då inte kunna fortsätta skriva om just Stiegs karaktärer?
Är de så heliga?
Ingen är ju arg på Faulkner och Deaver m.fl. för att de skriver nya James Bondböcker. Ludlum (död sedan länge men böckerna bara kommer och kommer), Clancy och Cussler har "franchisat" ut sina böcker i åratal.
Och tänk vad trist om man inte fick nya Spindelmannenserier bara för att Stan Lee inte pallar med längre. Överlag funkar hela serievärlden så. Någon skapar en rollfigur, skriver ett ark och sedan tar någon annan över.
Jag kan absolut inte tycka att de karaktärer Larsson skapade har ett större värde, eller en högre litterär integritet, än vad tex Alan Moores "John Constantine" har. Moore skapade karaktären. Jamie Delano tog den vidare. Garth Ennis gjorde honom odödlig.

Idén med mera Millennium lanserade jag (och sannolikt många andra) redan för flera år sedan.
Själv tyckte jag då, och nu, att Roslund & Hellström skulle vara perfekta för att förvalta arvet efter Stieg. Skickliga författare med stort socialt patos.
Inget ont om Lagercrantz, men jag har inte läst nog av honom för att varken vara orolig eller nöjd.

Så.
Bring on mera Salander & Blomkvist I say!
Men gör det bra David. Annars vi giva dig på moppo!

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar