fredag 22 augusti 2014

Back to school!


Även om jag har haft starka plugghästtendenser i mitt liv har jag aldrig varit en sådan som gläder sig inför terminsstarten. Att behöva börja sjuan igen... the horror! Tänkte därför muntra upp alla er som vid den här tiden på året tvingas återvända till era lärosäten med lite skolrelaterade boktips. För det, vet alla som läser den här bloggen, är verkligen min kopp te.

Matilda av Roald Dahl – Om det missförstådda geniet Matilda, som hittar en själsfrände i den underbara fröken Honung. Och de onda får sitt straff!

Tvillingarna kommer till St Clare av Enid Blyton – Startskottet för min internatfaiblesse. Långt från Fem-böckernas trötta matorgier (eller förresten, beskriver hon inte vällustigt vad eleverna tar med sig till de hemliga midnattsfesterna? Jodå!). Böckerna om tvillingarna O'Sullivan som grinigt tvingas till en internatskola de sedan kommer att älska kanske är för helyllemoraliska för att hålla i längden, men om jag älskade dem som barn. Leta begagnat.

Den hemliga historien av Donna Tartt – skolböckernas skolbok. Tartts berättelse om de intellektuella collagestudenternas dionysiska experiment har blivit en modern klassiker. Och en inspirationskälla för ett oändligt antal thrillerbetonade internatromaner (några av dem hittar ni nedan). Ett måste för alla nyblivna universitetsstudenter.

Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl – Om den brådmogna Blue som dras in i en grupp studenter vars tillvaro kretsar kring den karismatiska läraren Hannah Schneider. Pessl skrev boken som den ungdomsbok hon själv ville läsa i tonåren. Men det var framför allt vuxna som läste. Lysande intellektuell thriller.

Händelser vid Kirkstone Abbey av Patrick Redmond – En ung journalist försöker utreda de fruktansvärda händelser som inträffade på internatskolan Kirkstone Abbey 40 år tidigare. Om pennalism, vänskap, ondska och hämnd i lärosätesmiljö.

Jellicoe Road av Melina Marchetta – Tyler övergavs av sin mamma som barn och har vuxit upp på Jellicoes internatskola. Både skolan och Tylers förflutna bär på hemligheter som kräver att få komma ut i ljuset. Suggestivt och svinbra. För både tonåringar och vuxna.

I en klass för sig av Curtis Sittenfeld – Ingen skolromanstipstext är komplett utan Sittenfelds fantastiska I en klass för sig. Om (ganska osympatiska) Lee Fiora som drömmer om att gå på en prestigefylld internatskola. Väl där blir hon en udda fågel. Jag vet att många håller American Wife högre, men detta är in mitt tycke Sittenfelds bästa.

Ränderna går aldrig ur av Agnes Hellström – En svensk internatskoleroman skriven av en före detta Lundsbergselev. Inte lika glimrande som några av böckerna ovan, men intressant och underhållande med glasklar klassanalys och stor tjuvkiksfaktor in i en för de flesta sluten miljö.

Ja, jag skulle ju kunna hålla på i evigheter här. Har inte ens nämnt Döden på en blek häst, Okänt offer eller Grenar av gift... Till exempel. Men någonstans måste man sätta punkt. Istället frågar jag: Vilka är era skolfavoriter?

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar