fredag 15 augusti 2014

Dagens lika som bär



Kanske hade jag inte tänkt på hur lika de här böckerna är om de inte råkat hamna bredvid varandra i hyllan. Men nu känns det litegrann som att Hundraåringen... och De imperfekta plötsligt fått samma kostym. Lustigt med tanke på att jag förväntar mig ett mycket olikt innehåll. Fast kanske får jag aldrig veta. Den ena kommer jag definitivt att läsa. Den andra, tja... av titeln att döma är det inte min slags roman. Inte av förlagets säljtext heller. Burleska skrönor, förvecklingar och galna jakter över världen. Inte min påse.

Pugalendhi heter en bluffande 38-årig fakir från Rajasthan, som har lurat sina grannar i byn att samla ihop pengar för att han ska kunna åka till Paris och köpa Ikeas senaste innovation, spikmattesängen Svavelvikspik. Men sängen visar sig vara dyr, vilket gör att fakiren tvingas lura till sig pengar av den vackra fransyskan Marie, för att sedan tillbringa natten på Ikea. Han gömmer sig i en garderob som naturligtvis packas in i en låda och skickas iväg, och detta är startskottet för en galen jakt över världen. En resa där fakiren lär känna sudanesiska flyktingar, blir jagad av hämndlystna romer på Barcelonas flygplats, skriver början på en roman och får ett bokkontrakt i Rom samt hänger på ett hotellrum i ett konfliktdrabbat Libyen. Under tiden upptäcker han mycket som han inte visste om både kärlek och vänskap.

Nummer två däremot, skulle jag ha läst redan i somras. Den ligger bara till sig lite.

Tooly Zylberberg är en ung amerikanska med en så trasslig barndom som bara 70-talet kunde bjuda på. Hon växte upp som hittebarn med ett gäng företagsamma hippies. Humphrey, en butter rysk bokälskare, den charmerande och livsfarliga Sarah och så Venn, den karismatiske ledaren som styrde allt och framför allt Tooly. Hon har nu dragit sig undan världen i ett antikvariat på landsbygden i Wales, böcker kan man lita på, inte människor. Men människorna ger sig inte. På nätet, detta förfinade fångstredskap, blir hon upptäckt och tvingas åter möta sin barndoms hjältar/skurkar. Tom Rachmans nya roman skildrar det kvartssekel som gått sen det kalla kriget tog slut, då Amerika segrar ihjäl sig och den digitala revolutionen bryter in.

Helt klart min slags roman. Återkommer med rapport.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar