fredag 9 januari 2015

Never ending story (inte den av Michael Ende)

Välläst men inte utläst.

Sjukt peppad var jag ju på Marisha Pessls "Night film" när den kom ut. Och kastade mig över den gjorde jag. Men sedan hände något. För trots att jag älskade "Fördjupade studier i katastroffysik" och trots att storyn är extremt tilltalande på pappret så kommer jag bara inte igenom den.

Det är inte det att jag inte har försökt. Boken har hängt med mig under snart ett år. På nattygsbordet, på lunchen, i trädgården, till stranden, till USA, till Indien, till mormor... Det är väldigt sällan man aktivt läser en bok under såhär lång tid.  Men jag får bara inte till det. Nu har jag hur länge som helst varit nästan klar. Cirka 100 sidor kvar, läser en här en där av de 600, och boken börjar se ut som om den har släpats runt jordklotet (vilket den ju har). Denna bloggpost är tänkt att vara nödropet som ska få mig att avsluta evighetsprojektet.

Jag vill inte riktigt fälla domen (långrandigt, för kär i sin egen historia - hoppsan där kom den!) förrän jag är helt klar. Jag lovar alltså nu - dyrt och heligt - att göra en sista ansats. Någon annan som haft samma bekymmer med boken? Eller (ännu hellre) kan få mig att fatta hur bra den är?

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar