tisdag 27 januari 2015

Tre favoriter inom fantasy och sci-fi från 2014

Jag tänkte inleda mitt skrivande på Bokboxen med att kort gå igenom mina tankar om några favoriter från året som gått. Det har varit ett bra år för de som gillar den här genren, det är en hel del titlar som fortfarande ligger i ”att läsa” högen, men det innebär bara mer läsglädje i slutändan. 

"Words of Radiance" – Sanderson, Brandon
Sanderson är en av mina absoluta favoritförfattare, och han gör mig inte besviken i del två av "The Stormlight Archive". Som i den första delen "The Way of Kings" tar det ett tag innan han kommer upp i tempo, men missförstå mig inte, de lugnare partierna är som vanligt av hög klass och att få lära sig mer om den vidunderliga värld Sanderson skapar är ett kolossalt nöje.
Hela tio(!) delar är planerade i "The Stormlight Archive" och om det fortsätter i samma takt så får vi njuta av den här serien i 20 år till, lite långt mellan släppen kan tyckas, men det väger han upp med fler titlar i sina andra världar däremellan. Helt klart årets favorit för min del!

 

"The Crimson Campaign" – McClellan, Brian
Del två i "The Powder Mage Trilogy" (den första är "Promise of Blood"), fortsätter i samma anda som den första delen, en blandning mellan krigsroman och detektivhistoria med musköter och ett annorlunda magisystem. Just magisystemet i denna serie känns som en frisk fläkt och lyfter böckerna avsevärt, det skadar inte heller att McClellans karaktärer fortsätter att utveckla djupare personligheter och hoppen mellan dessas perspektiv är perfekt avvägda. Vanligtvis brukar del två i en trilogi brista lite i kvalitén, bok två är i detta fall starkare än den första delen. Del tre "The Autumn Republic" släpps redan den 10:e februari!

 
"The Remaining" – Molles, D.J.
Nej vi snackar inte om ett trance-album, D.J. Molles är kanske inte en författare ni har hört talas om ännu, men kommer garanterat att imponera om ni ger honom en chans. Jag upptäckte hans serie "The Remaining" i somras, en post-apokalyptisk överlevnadshistoria med zombie-liknande inslag. Jag säger inslag för att dessa böcker fokuserar på överlevarna och inte på ”zombierna”, även om bakgrundshistorien och utvecklingen av dessa är väldigt väl uttänkt.
Efter att ha läst den första delen var jag inte övertygad. ”Militärporr”, tänkte jag, då det finns ett överflöd av militära termer och referenser till utrustning som jag aldrig hört talas om. Den första delen slutade dock lite abrupt och jag kände att jag behövde läsa ”en liten bit” in i del två för att kunna avsluta.


Fyra böcker och två noveller senare kan jag konstatera att jag är helt såld på D.J. Molles "The Remaining". Ytterst spännande, med alla möjliga förvecklingar och intriger. Rekommenderas starkt, årets överraskning! Alla fyra utkomna delar samt novellerna släpptes under 2014, då Molles tidigare gav ut dem själv, men plockades upp av Orbit. Del fem kommer den 24:e februari.
Läsordning för dem som (jag) lätt förvirras:

Del 1: "The Remaining"
Del 2: "The Remaining: Aftermath"
Del 3: "The Remaining: Refugees"
Del 4: "The Remaining: Fractured"
Novell 1: "The Remaining: Trust"
Novell 2: "The Remaining: Faith"
Del 5: "The Remaining: Allegiance"


Filip Nygren
Killbergs Bokhandel Helsingborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar