måndag 4 maj 2015

Gästbloggaren: Ninni Schulman

Vardagsdeckare. Ofta sägs det med värme, men ibland med lite förakt. Om man nu ska skriva deckare kan man väl i alla fall röra sig i de politiska korridorerna, inom något internationellt nätverk eller åtminstone i den undre världen. Men jag står för att jag är mer intresserad av nära relationer än vapen och spioner. Och fler med mig, tydligen.

Eftersom jag själv är uppvuxen i en liten ort blev jag tidigt fascinerad – och frustrerad! – över den oerhörda sociala kontrollen som rådde där, hur snäva ramarna var när det gällde vad man fick och inte fick göra, hur man skulle vara klädd och vad man skulle säga. Alla visste allt om alla. Trodde man i alla fall. Och att skapa spänning kring detta skuggspel är väldigt tacksamt.

Det är i de nära relationerna det gör som ondast. Det är där sveken blir som störst, kränkningarna som värst och orden sätter djupast spår. Alla mina fyra böcker kretsar kring det nära och det vardagliga. Grannarna på andra sidan gatan. Gräsmattorna som klipps och gardinerna som byts efter årstid. Den ständiga kampen att verka normal, eller i alla fall lika normal som alla andra. Men vad händer egentligen bakom dörren med lingonkransen när ingen ser?

Min senaste bok "Vår egen lilla hemlighet" börjar med att en socialsekreterare som arbetar med utsatta familjer försvinner. Det enda spår man har efter henne är hennes blodiga bil. Det är en bok om utsatthet, både ekonomisk utsatthet och utsatthet i våldsamma relationer. Hur långt ska det gå innan vi vågar öppna dörren och visa vad som egentligen händer? Hur långt ska det gå innan vi vågar se?


Ninni Schulman är född 1972 och uppvuxen i bruksorten Lesjöfors i östra Värmland, där hennes föräldrar fortfarande bor. Hon har arbetat som journalist sedan 1995 och bor i dag i Stockholm med sina barn. Hennes tre deckare om journalisten Magdalena Hansson, "Flickan med snö i håret" (2011), "Pojken som slutade gråta" (2012) och "Svara om du hör mig" (2013), har fått mängder av lovord och sammanlagt sålt i drygt 300 000 ex.

Vill du vinna ett signerat exemplar av Ninni Schulmans senaste bok? Håll utkik i bloggen! Tävling på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar