måndag 18 juli 2016

Zapparsjukan




Med tanke på hur bra mitt läsår började är antalet utlästa böcker den här sommaren skrämmande lågt. När jag packade väskan för att resa till Nice (ja, Nice – reste ner dagen efter attackerna och vi pratar om allt det hemska sedan, nu koncentrerar vi oss på litteraturen) började jag ana varför. Jag har drabbats av bokzapparsjuka. Ett syndrom som annars blir mest tydligt framför tv-skärmen.

Orsaken när den istället drabbar på pappret är vanligtvis en kombination av ett stort utbud god litteratur och en gedigen dos humörläsning. Illustrerar med exempel.


På stranden: Jag vill läsa passande sommarmystik (Huset vid sjön).
På rasten på jobbet: Korta texter (100 Hemskaste).
På grund av att det är sommar: Jag vill ta mig an sådant som legat ett tag (NW).
Förlagen envisas med att släppa en massa nya, bra böcker efter att jag bestämt vad jag ska läsa under sommaren (yes I'm lookin' at you Modernista): 100 Hemskaste, Hjältinnor, Den mörkaste hemligheten) .
Jag reser till Berlin: Jag vill läsa något som utspelar sig i Berlin (Ögonblicket).
Jag reser till Frankrike: Jag vill läsa något som utspelar sig i... (se bild).

Ja, ni fattar grejen. Förhoppningsvis resulterar det i en gigantisk slutförandekataklysm i slutet av sommaren. Alternativt har jag mycket som legat ett tag att ta tag i nästa sommar. Med tanke på världsläget skulle jag kanske bara vilja läsa Och allt skall vara kärlek just nu.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar