onsdag 20 juli 2016

"100 Hemskaste"



Jag har alltid sett mig själv som, om inte en expert kanske så i alla fall, något av en skräckkonnäsör.

Uppväxt på Stephen King, Clive Barker och Dean Koontz.
Dabblade lite bland klassiker som Shelley, Stoker, Poe och Lovecraft.
Tittade tonårsögonen fyrkantiga på Twilight Zone, Arkiv X och Twin Peaks.
Favoritfilm of all time: Exorcisten.

Även nu i vuxen ålder tar det rysliga stor plats i min kulturkonsumtion.
Läser allt av Ajvide, Fager, Del Toro, Gaiman och Justin Cronin.
Ger inte mycket för mysdeckargenren heller. Ge mig de obehagliga anyday.
Gillian Flynn, Belinda Bauer, Tom Rob Smith, Alex Marwood mfl.
Får ont i magen av, men kan inte sluta slaviskt följa, The Walking Dead.

Så jag trodde nog inte att Helena Dahlgrens 100 hemskaste, där hon presenterar hundra omsorgsfullt utvalda skräcktips från litteraturens och den rörliga bildens värld, skulle tillföra så särdeles mycket nytt för någon så välbevandrad i genren som jag.
I was wrong.
Här finns mängder av, framförallt, böcker jag inte ens hört talas om. Än mindre läst.
Så många titlar att lägga till på måste läsa-listan.
God damn you!
Som om den inte vore orimligt lång redan!

Men Helena, ack vad jag saknar många favoriter …

Hur kan ovan nämnda The Wallking Dead saknas? Var är Cronins Passage-trilogi?
Filmer som 28 days later, The Shining, Alien och The Fly?
Jag vet att det är mycket King på listan, men hur kan du hoppa över hans Magnum Opus, Pestens Tid? Eller Clive Barkers Imajica? Whitley Striebers Varulvarna? Max Brooks Världskrig Z?
Den äckligaste boken som någonsin skrivits, Iain Banks Getingfabriken?
Och var är serierna (graphic novels alltså)!?
Hur kan inte Garth Ennis Hellblazer-svit kvala in? Eller Preacher? Neil Gaimans Sandman?

Du får nog ta och skriva en uppföljare.

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar