onsdag 25 januari 2012

"Gengångare" - Jo Nesbø i högform

foto: Stian Andersen http://jonesbo.com/

Godkänt, gav jag Jo Nesbø här för snart ett år sedan när Huvudjägarna nyss kommit ut. Hyfsad bladvändarthriller som gjord för att bli film (vilket den ju också blev). Även om Nesbø är en av mina favoriter inom deckargenren så lurade en liten svag besvikelse inombords. Den senaste Harry Hole (Pansarhjärta) hade en del övrigt att önska, och så Huvudjägarna på det. Habil bladvändare som sagt, men inte mer. Jag saknade Nesbø som jag kände honom från tidigare böcker.

Men, jag skulle fara med osanning om jag sade att detta fick mig att skruva ner förväntningarna ens det allra minsta när jag i höstas lade vantarna på förhandsexet av Gengångare. Jag kunde inte låta bli att vänta mig storverk. Och den här gången levererade den gode Nesbø. Boken visade sig vara en av de bättre i serien.

Harry är tillbaka i Oslo efter åren i Hongkong. Före detta styvsonen Oleg är misstänkt för mord men Harry vägrar att tro att de gripit rätt person. Medan Harry har varit borta har myndigheterna lyckats pressa tillbaka försäljningen av herion på Oslos gator. Men en ny drog; fiolin (jag kan inte hjälpa att det här namnet klingar alldeles för klämkäckt - min enda invändning mot boken) har tagit dess plats, och Oleg är ett av dess offer. För att få honom frikänd börjar Hole utreda det nätverk som styr försäljningen av fiolin med järnhand. Det visar sig vara svårt, den som pratar bredvid mun avrättas skoningslöst, och knappt någon vet vem huvudmannen är. Men Harry skulle inte vara Harry om han gav upp där. Enträget och med livet som insats nystar han vidare i en härva som visar sig leda vidare mot personer i samhällets övre skikt.

Det är rysligt spännande det här. Och mörkt, nattsvart. Harry är ärrad både kroppsligen och själsligen, en slags mänsklig spillra men som med en dåres envishet är beredd att offra allt för de få människor han fortfarande bryr sig om. När jag läst klart var jag matt och liksom urvriden. Kände ett intesivt behov av att diskutera vissa vändningar. Och så fick jag inte!!! Morr!!!

Men idag släpps den till slut. Vilket innebär att fler än jag och Johan (som också varit sjukt sugen på att få diskutera den, det vet jag) mycket snart kommer att ha läst. Äntligen.

Nesbø som Hole?

Läs en intervju med Jo Nesbø på Piratförlagets hemsida.
Läs hur Johan och andra bokhandlare förklarar Harry Holes popularitet.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar