onsdag 7 november 2012

Drottning Kristina, schlager och tentakelmonster


Jag såg henne idag i receptionen. Ännu en resa in i ”the Fagerverse”.

Precis som i Fagers Samlade svenska kulter som utkom förra året (och nu håller på att förvandlas till film av den svenska duon Mårlind/Stein, som gjorde den senaste Underworld-rullen.) befinner vi oss i en svensk nutida verklighet (eller ja, sent åttiotal till en början), fast en verklighet som alltid gränsar till andra dimensioner och platser. Där uråldriga gudar och ofattbar skräck alltid lurkar runt hörnet.

”Lurkar”. Klart obehagligare än ”lurar” tycker jag att vi kan vara överens om.

Handlingen i korthet:

”Cornelia Karlsson är elva år när hon hittar sin mamma död vid gasspisen. Det är då hon hör honom för första gången. Mannen som viskar i vinden och i gasen och i bruset från trafiken och som lovar att Cornelia ska bli hans drottning. Bara hon släpper in honom i människornas värld. Den Viskande Mannen vet att hon kan hjälpa honom med det. För Cornelia är speciell.

Cornelia Karlsson växer upp till MTV, med Nirvana och Madonna. Rastlös och ständigt på flykt från sig själv och från viskningarna bara hon kan höra. Men sakta inser hon att hon inte kan fly. Hon måste stå upp och kämpa för att inte gå under. Kanske stå upp för hela världen. Hon måste lära sig att förstå vem hon verkligen är och att använda sina gåvor.”


Jag såg henne idag i receptionen är en skräckhistoria, en berättelse om kärlek och om att växa upp i nittiotalets Stockholm. En resa som tar oss från exklusiva fester i Stockholm, till bunkrar under Berlin, till drottning Kristinas Rom.”

Gamla bekanta från Kulter dyker upp. My Witt flimrar förbi. Fredman får en backstory som heter duga. Den Svullna Kvinnans sändebud äro närvarande. J

Jag är fortfarande barnsligt förtjust i Fagers stil. Han har verkligen skapat sig en egen liten värld för läsaren att sänka sig ner i. Med Iggy Pop som soundtrack!

Mglw'nafh fhthagn-ngah cf'ayak 'vulgtmm vugtlag'n på er allihopa!

Johan Zillén,
Bokia Killbergs Center Syd

2 kommentarer:

  1. Pontus Lundkvist har gjort en så fin serieruta av Cthulhu när dessa ord också uttrycks, istället för Kollikock-skogsmulle-ramsan. Skrattar så jag gråter varje gång jag ser den. Fö så är Cornelia i nya boken fantastisk, jag är som besatt.
    http://joakimdesign.com/kreativituren/jag-sag-henne-idag-i-receptionen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppskattar storligen att du vägrar avslöja sidnummer. Som gammal journalist så tänker jag på devisen "locka till läsning". Man tar till alla tillåtna medel :) Ska f.ö. genast börja följa din blogg.

      Radera