måndag 5 november 2012

Köttfri måndag?

Mina måndagar har varit köttfria i över 20 år. Liksom veckans andra dagar. När jag blev vegetarian fick man vara glad om det serverades wokade grönsaker med ris på restaurang. Ja för tusan, det var till och med lyxigt!

Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Idag finns det inte en restaurang med självaktning som inte har några hyfsade vegetariska alternativ på menyn. På kokboksfronten går det inte lika snabbt. Det finns en del specialvarianter som jag använder med glädje (till exempel Yogamat, olika raw food-alster... och så Renée Voltaires fantastiska Peace love and food), men det har länge saknats en tilltalande, "vanlig" kokbok för vegetarisk kost utöver den gamla hederliga (och - jag kanske svär i kyrkan nu - ganska så trista) grönrutiga.




Det verkar som att det blir ändring nu. Nyligen kom Yotam Ottolenghis Plenty : Vegetariska favoriter. En första bläddring ger vid handen att det inte direkt bjuckas på några torra gamla linsbiffar med bismak av 70-tal . Även om maten känns rätt långt från min egen vardagskost så verkar det roligt, innovativt och skitgott helt enkelt. Och författaren själv är, hör och häpna, inte ens vegetarian. En morot (ja, jag är från Göteborg, vi är jätteroliga där) för de karnivorer som inte skulle "klara en måltid utan en bit kött".



Bok nummer två, som jag också gillar, kanske allra mest på grund av det vällovliga syftet, är just Köttfri måndag. Lite mer traditionell (paj, ratatouille, potatissallad, paella), men fin och gedigen, med veckomenyer för den som tycker det är svårt att ta sig i kragen och välja bort köttet utan hjälp. Förord av mr Meet Free Monday himself; Paul McCartney. Kanske inte en bok för mig, som har två decennium av vegetariskt matlagande bakom mig. Men för den ovane, som vill ställa om till en grönare kosthållning - alla gånger!

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar