fredag 22 februari 2013

Bokhandlarna svarar: Johans bästa BOKREA-tips!

Det drar sig mot Bokrea, och självklart ska vi tipsa om våra favoriter! Varje dag fram till reastarten presenterar en av våra bokhandlare sina bästa tips (klicka här för Veronicas inlägg). Idag har turen kommit till Johan.

Arghh!! Som vanligt är det för mycket!! Jag vet inte var jag ska börja. Får försöka begränsa mig. Bara de allra bästa…




Romaner
Bengt Ohlssons Rekviem för John Cummings. Gripande och intimt om en rockstjärnas sista år. Inte bara för gråskäggiga gamla Ramonesfans som jag själv. Augustnominerad.

Tony och Susan av Austin Wright. Briljant konstruerad 2-i-1-roman. "Boken jag önskar att jag skrivit själv", sa Ian McEwan. Min favorit 2011.

De Imperfekta av Tom Rachman. Om en tidningsredaktion i novellform. Ett litet mästerverk alla borde läsa.




Deckare / Spänning
Belinda Bauers Mörk Jord. Årets kriminalroman 2010 (The Gold Dagger Award). Familjedrama med seriemördarbonus. Mästerlig!

Gengångare av Norges kriminalkung Jo Nesbø. Är detta slutet för Harry Hole?

Danske Jussi Adler-Olsens bästa hittills. Flaskpost från P. Glasnyckeln för bästa skandinaviska kriminalroman 2010.




Humor
Boken som jag är rätt säker på att den här bloggens läsare har hört om tidigare….. Fredrik Backmans En man som heter Ove. Tårar, gapskratt och en fantastisk läsupplevelse!

Hans Lindströms Tuppjuck. Sveriges i särklass minst politiskt korrekte serietecknare. Skrattkrampsvarning!

Mia Skäringers Avig Maria. Sveriges roligaste kvinna? Mycket möjligt….




Rysare / Skräck
Anders Fager mastodontbygge med rysarnoveller, som efter ett tag smälter ihop till en episk skräckroman, är ett måste för alla monsterdiggare! Samlade svenska kulter (i pocket).

Lilla Stjärna är kanske John Ajvide Lindqvists brutalaste roman. Våldsam och gripande!

Max Brooks Världskrig Z är som att läsa The Walking Dead, nästan… Kommer som storfilm i sommar, men jag vågar redan nu garantera att boken är bättre! Zombie Apocalypse!




Klassiker
"Vår tids Dickens", har han kallats den gode Herr King.´Om du fortfarande inte upptäckt detta berättargeni så har du chansen nu. En hel hög av hans klassiska titlar finns i årets katalog. Mina tre favoriter bland dem: Pestens tid, Det och Jurtjyrkogården. (Storpocket)




Psykologisk thriller
Duon Eriksson / Axlander-Sundquists trilogi Victoria Bergmans svaghet finner du i sin helhet på årets rea. En av de bästa spänningssviterna i modern svensk kriminalhistoria. Långt ifrån mysrys i Fjällbacka eller småputtriga Midsomermord. Läs och rys!

Johan Zillén
Bokia Killbergs Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar