fredag 8 februari 2013

Bokhandlarna svarar: Läser du ut en dålig bok?

Plågar du dig igenom en trist roman, eller tillhör du dem som slänger den åt sidan för nya läsupplevelser? Så här gör våra bokhandlare:

Johan Zillén, Center Syd: Inte vanligtvis. Med tanke på hur många böcker som kommer ut, och hur många av dem jag faktiskt vill läsa (se mitt inlägg om Förr eller senare exploderar jag) känner jag att det är bortkastad tid att läsa ut något jag ogillar.

30-40 sidor brukar jag ge det. Är jag inte fast då lägger jag ner.
Livet är för kort för dåliga böcker...

Fast, det förstås...
Ibland är man ju så nyfiken att man forsätter även om man tycker det är uruselt.

Lex Da Vincikoden.
Lex Femtio Nyanser.
Lex Allting Som Stephenie Meyer Har Skrivit.


Susanna Mattsson, Jägersro: För det mesta; ja. Jag har svårt att släppa en bok (precis som jag har svårt att göra mig av med böcker, även dem jag vet att jag aldrig mer kommer att läsa). Det är inte så mycket att jag tror att de ska bli bättre som någon slags pliktkänsla. En märklig form av självplågeri.

Men jag slingrar mig. Alltså har jag en enorm reserv av halvlästa böcker som jag bara har "pausat" i hemma. När jag tänker på det verkar det faktiskt inte klokt. Jag får skärpa mig. Slå två flugor i en smäll och rensa ut alla halvlästa böcker.


Veronica Wästergård, Växjö: Har jag rätt till en kritisk åsikt om ett projekt som jag inte genomfört? Visst är det underbart med böcker man bara sugs in i från första raden. Men… tänk om boken, som påminner om ett tre år gammalt tuggummi, plötsligt vänder på mitten och blir helt fantastisk!!!

Visst händer det att jag inte fullföljer en bok. Men inte förrän jag tänkt, bara ett kapitel, bara ett kapitel till…

95% av böckerna läser jag ut, värderar och dömer. De övriga 5% har jag ingen rätt till att bedöma. Bara lägga undan i tystnad och konstatera, inte min typ av bok.


Eva Killberg, Ängelholm: Livet är fullt av goda böcker. Varför öda tid på de dåliga? Jag vill ha böcker som håller rakt igenom! Dessutom vill jag ha en oemotståndlig öppning. Bland de nyare böckerna hittar jag det i Kepler-parets nya, Sandmannen, och i Anne Holts Död i skugga. Dramatik från första sidan - omöjligt att inte bli fast!

Otroligt lockande är också första meningen i Rachel Joyces rara och rörande Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd. Hör bara: "Brevet som skulle förändra allt anlände en tisdag". Fantastiskt bra öppning på en underbar liten bok!

Å andra sidan. Åtskilliga böcker har jag stängt för gott redan efter första sidan, eller efter ett taffligt första stycke.

Läsa ut för att det ska så vara - glöm det!


Odette Gross, Helsingborg: På frågan ”Läser du ut en dålig bok?” svarar jag NEJ! Med motiveringen: ”So many books, so little time…” Det som avgör om jag fortsätter att läsa en bok jag kanske inte tycker är jättebra är om den gör mig nyfiken eller inte.

En bok jag la ifrån mig är Keplers Eldvittnet. Jag retade mig så mycket på språket (orden le, log, leende återkom så ofta att jag glömde handlingen och bara satt och väntade på nästa gång ordet skulle dyka upp igen) att jag efter ca 150 sidor insåg att jag inte ens brydde mig om vem som var mördaren!

Boken jag läser just nu (Every Last One av Anna Quindlen) kan jag inte påstå är direkt bra, men jag är tillräckligt nyfiken på slutet för att kämpa vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar