torsdag 10 oktober 2013

Den samtida novellkonstens mästare!!

Ja det är ju så sant som det är sagt, Svenska Akademien. Alice Munro är verkligen den samtida novellkonstens mästare! Hon är dessutom en av de få författare som jag läst redan innan hon fick Nobelpriset i litteratur. En snabb koll sedan 1990 (när jag nått en ålder då jag tycker att det är rimligt att jag skulle kunna tänkas ha läst en Nobelpristagare bara så där helt apropå) och jag räknar till fyra, inklusive årets, som jag stiftat bekantskap med innan de fått priset. Vilka de andra är? Dario Fo (lite otippat), Doris Lessing och så Tranströmer såklart!

Det finns ännu en anledning till att ett fyrfaldigt ÄNTLIGEN är på sin plats. Det inte helt vanliga faktum att Munro är kvinna. Även om Akademien har tagit sig lite gällande könsbalansen på senare år finns det all anledning att lägga ytterligare kvinnor till listan av pristagare. Inklusive årets räknar vi 13 sedan priset delades ut första gången 1901. Och nej. Jag tror inte att män skriver så mycket bättre än kvinnor. Och ja. Jag tror att många av oss fortfarande behöver bli av med den patriarkala skärvan i ögat. Trots prat om att den litterära kvaliteten är enda fokus.

För en bokhandlare är det ju också alldeles, alldeles underbart med en sådan tillgänglig och säljbar författare. Munro kan alla läsa. Fantastiska historier. Djup utan att det blir svårt. Böcker jag kan rekommendera från hjärtat.

Jag kunde inte bli gladare!

Om Alice Munro:
Alice Munro föddes 1931 och växte upp i Wingham i den kanadensiska provinsen Ontario. Alice Munros första novellsamling kom ut 1968 och under sin författarkarriär har hon mottagit ett antal fina priser och lovordats av kritiker världen över. Genom sin novellkonst har hon bevisat att betydelsen i en skönlitterär text inte beror så mycket på längd, som på innehåll. 2009 fick Alice Munro internationella Man Booker-priset.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar