lördag 26 oktober 2013

Lögnhalsar är vi allihopa!!




Läser i en undersökning att 62 procent av den brittiska befolkningen vid något tillfälle har ljugit om att ha läst en klassiker. Inget konstigt med det, vi vill väl alla verka smarta och belästa? Genast börjar jag rannsaka mig själv. Vilka böcker ljuger jag om att jag har läst?

För närvarande känner jag inte direkt något jättebehov av att fejka klassikerkoll, men jag vet med mig att jag hummat med i diskussioner om såväl Moment 22 och Anna Karenina som Stäppvargen (kvalar den in förresten?). Mestadels i min ungdom, men även på senare år. Har fortfarande inte läst någon av dem, för övrigt. Men äger båda. Precis som många som svarade i undersökningen är jag sådär lurig att jag har dem på display i bokhyllan så att folk kan tänka "Åh, en beläst!" när de hälsar på hos mig.

Sedan finns ju också de där böckerna som jag tror att jag har läst. Men som jag vid närmare eftertanke blir osäker på. Kanske är de bara en så stabil del av den litterära kanon att de inplanterats i mig som ett falsk minne. Har jag till exemple verkligen läst Farväl till vapnen? Eller Ivanhoe?Undersökningen visade ju också att ett flertal sett filmen istället för att läsa boken (the horror!). Men om jag sett filmen!! Med Anthony Andrews i stickad silversprejad brynja!! Joråsåatteee....

I dagsläget ljuger jag nog annars mest på jobbet (oj då, förlåt chefen, det där lät ju... inte så bra). Oftast för att ducka det uppbragta "Har du inte läääääst den?!?!", följt av "Men läser du ingenting!!" från kunden som viftar med Hundraåringen... Eller En man som heter Ove. Eller Femtio nyanser av vad det än vara månde. Istället hummar jag med, sådär som jag gjorde i klassikerdiskussionerna i min ungdom och hasplar ur mig något om att "Ja den har ju verkligen slagit stort".

Så mina litterära lögner är ändå ganska vita om jag får säga det själv. Jag hinner faktiskt inte läsa allt och väljer för det mesta bort det som säljer sig självt. Sedan får man också lita till kollegornas omdömen och referat. Fast nu kan man väl inte göra det längre... 62 procent av oss ljuger ju!

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

1 kommentar:

  1. Screw Hemingway.
    HAR. DU. INTE. LÄST. OVE??!?!?!?!?!!?!?!???!??!????????!!?!?!!?!!??!??!??! SAMT !?!?!?!?!?!?!?!!?!?!?!?

    SvaraRadera