söndag 1 november 2015

Dålig deckarkoll



Jamen här gnällde jag häromsistens om att jag inte hade någon deckarfeeling, och så hade jag alldeles missat att Sharon Bolton var på väg ut med nytt. Eller snarare, att hon redan i våras släppte "Little black lies" som nu kommer på svenska. Jag vet inte på vad jag ska skylla denna brist på uppdatering, men jag är inte desto mindre glad nu när jag äntligen kommer att få läsa.

Catrin och Rachel hade varit bästa vänner sedan barndomen, då de växte upp i ett litet samhälle på de ensliga Falklandsöarna.
Men deras vänskap fick ett fruktansvärt slut när Catrins söner dog medan Rachel passade dem. Tre år senare kämpar Catrin fortfarande med att bli fri från det bittra hat som förgiftar all hennes vakna tid. När ett barn försvinner och öborna förenas i sökandet tvingas de två kvinnorna åter konfrontera sitt förflutna. Även Catrins före detta älskare, Callum, finns med i bilden.
Alla bär de på fasansfulla hemligheter. Och de har ytterligare två saker gemensamt: de sörjer, och ingen av dem litar på någon. Inte ens på sig själva


Kanske är det en fördel att boken är fristående, alltså inte en del i serien om Lacey Flint. Visst längtar jag efter Lacey, men jag var ju ändå yttepyttelite besviken på den senaste delen i serien. Tänker att det här är vad Bolton behöver för att komma tillbaka med en kanonbok om mjukhårda Flint sisådär framåt nästa år (fingers crossed). Så länge hoppas jag att "Små svarta lögner" är vad jag behöver för att komma över min deckardepp.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar