fredag 8 april 2016

Bokhandlarna svarar: Hur gör du för att få tillbaka utlånade böcker?

"Yarden" – på ständigt utlån. Här dock det ex som aldrig lånas ut.

Eva Killberg, Ängelholm: Glöm det - det går aldrig!

Susanna Mattsson, Jägersro: Man får aldrig tillbaks dem så det roliga svaret blir: Skaffa några ex av din favoritbok i pocket och strössla frikostigt bland vänner och bekanta. Till exempel tror jag att jag köpt Yarden säkert tio gånger och lånat ut den lika många. Det var kris ett tag när den var slut på förlaget, och jag inte ens ägde den själv p.g.a. utlån, men nu är den tack och lov tillbaka, både in min hylla (har skaffat mig ett signerat exemplar som inte är till utlån) och i tryck.
Det tråkiga svaret blir: Låt bli att tvinga böcker på folk som inte bett om att få låna. Chansen är stor att de inte är fullt så pepp som du, och de kommer glömma bort båda att de läsa den och att lämna tillbaka den. Men som sagt – det är ett tråkigt svar. Jag föredrar att missionera.

Johan Zillén, Center Syd:
Har inget. Behöver inget. Books want to be free.

Silja Stråhle, Helsingborg: Har inte ett enda tips på att få tillbaka utlånade böcker… Oftast behöver jag inte få tillbaka dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar