fredag 15 april 2016

Bokhandlarna svarar: Vilken var den senaste fackbok du läste?


Johan Zillén, Center Syd: Jag läser ju mest skönlitterärt, men förra höstens mycket underhållande So you’ve been publicly shamed av Jon Ronson kan jag varmt rekommendera. Finns nu i engelsk pocket. Började även precis på (min inte-så-hemlig crush) Caitlin Morans Moranifesto. The polite revolution starts now! Please.
Den kanske bästa fackbok jag någonsin läst har för övrigt härom månaden kommit ut i häftad nyutgåva. Gellert Tamas Lasermannen. Läs den. Det bör precis alla ha gjort.





Silja Stråhle, Helsingborg: Min senast lästa fackbok är Bea Uusmas Expeditionen: min kärlekshistoria. Har såklart bläddrat och halvläst massor av fackböcker av olika slag, men Expeditionen är nog den senaste jag läst från pärm till pärm. Den skulle med lätthet platsa in på påskdeckarlistan dessutom, med dödsorsaksgåtan av expeditionsmedlemmarna som en röd tråd genom hela boken. Blev alldeles uppslukad av både berättelsen, bilderna, tabellerna, snöfärgerna och Beas uppenbara passion för projektet. Man bör läsa den inbundna upplagan för bildernas skull.







Eva Killberg, Ängelholm: Karin Bojs Min europeiska familj. De senaste 54 000 åren – oupphörligt fascinerande och otroligt välförtjänt Augustvinnare.










Susanna Mattsson, Jägersro: Det måste väl vara Svetlana Aleksijevitjs Kriget har inget kvinnligt ansikte som jag rekommenderar varmt till precis alla. Helt makalöst bra och en helt ny vinkling på andra världskriget. Är annars riktigt dålig på att läsa fackböcker, och när jag gör det blir det för det mesta reportageböcker. Jag har däremot en kompis som ständigt läser facklitteratur och som sedan brukar återberätta för mig. Det är riktigt lyxigt och gör att jag får lite mindre dåligt samvete åt att jag bara ägnar mig åt romaner och deckare. Vilken var då den senaste jag fick återberättad, undrar ni nu? Psyksnack! Stick hål på självhjälpsmyterna av Stephen Briers. Den var enligt utsago mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar