onsdag 23 november 2011

"Bara du kan rädda mänskligheten"




















Game Over.
Vad gör en dataspelsspelande tonåring när de grymma rymdvarelserna han matar lasertorpeder mot plötsligt säger ”Vi vill förhandla!”?
Han läser i manualen. Så brukar de ju inte säga. De brukar ju faktiskt inte säga något alls. Han skriver ”Dö, rymdkräk?”
De svarar ”Nej! Vi vill inte dö! Vi vill förhandla!” Han drar iväg ytterligare några torpeder mot deras rymdflotta. ”Vi kapitulerar! SNÄLLA!”

Detta är det problem som unge Johnny ställs inför i boken Bara du kan rädda mänskligheten (Only you can save Mankind) och den historia jag läst vid läggdags för min 7-åring sen senaste månaden. Och återupptäckt kan tilläggas! Jag läste den själv för första gången för snart tjugo år sedan.

Kan hända är en del av dataspelsreferenserna i boken lite tidstypiska för det tidiga nittiotalet. Jag höftar till med lite moderna uttryck här och var när jag läser för parveln. Han kan dock mer om data- och tv-spel än vad jag kan och glor misstänksamt mot mig när jag höftar lite för kreativt….

Jag ska inte tråka ut er med hur många miljoner böcker Terry Pratchett sålt. Hur många priser han fått för både sina barn- och vuxenböcker. Hur många fina ordnar, hedersdoktor- och adelstitlar han mottagit. De är alla välförtjänta i alla fall.

Terry diagnostiserades med Alzheimers 2007, which sucks, så det kommer tyvärr inte att bli så många fler böcker att försvinna in i därifrån. Å andra sidan finns det en Facbookgrupp som heter Alzheimer's will be sorry it caught Terry Pratchett vilket ju är bra!

Någon dag ska jag slå mig ner och skriva en lång, välgenomtänkt och känslosam text om hur mycket Terry Pratchett och hans Discworld-böcker betytt för mig. Men det blir inte idag.

Idag nöjer jag mig med att tipsa om Bara du kan rädda mänskligheten. Läs den för din 7-åring (min tycker den är asabra!), eller sätt den i händerna på en nybliven tonåring som vill ha någonting kul att läsa som första bok på engelska. Eller läs den själv och känn dig tjugo år yngre du också.



7-åring poserar motvilligt och låtsas läsa bok inför påfrestande pappa med kamera.

p.s. Det blir dock till att surfa på begagnatsidor på internätet om du vill läsa den på svenska. Utgången sedan många år tyvärr. Den engelska pocketutgåvan finns dock hemma i butiken!

Johan Zillén
Bokia Killbergs Center Syd

3 kommentarer:

  1. Man måste ju inte köpa den för att läsa den! Typisk biblioteksbok. Klassiker och kult i ett.
    Vårt ex är tämligen slitet och skabbigt. Äckligt för vissa man koolt för målgruppen!

    Hälsningar från Mats i Bosvedjan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bedömde chansen att hitta en gamma Terry på bibblan som rätt liten. Iallafall i Veberöd där jag bor! ;-)

      Radera
  2. Helt riktigt Mats! Hörde några förfärliga siffror om hur mycket lånandet gått ner på biblioteken. Kan inte direkt säga att jag gör mitt till, omgiven av böcker som jag är hela dagarna, men i detta fallet är det ju solklart att det är bibblan som gäller :)

    SvaraRadera