måndag 13 augusti 2012

Kallentoft i ny stark svit


Måste erkänna att jag aldrig tidigare läst Mons Kallentoft - däremot sålt massor av hans deckare på temat årstider. Jag har varit skeptiskt mot att döda också får höras. Men nu, efter att ha läst Kallentofts nya, Vattenänglar, är jag besegrad och kommer att fortsätta läsa hela den nya sviten, nu på temat elementen.

Vattenänglar börjar dramatiskt. Ett lyckat par hittas mördade i sin pool i villan. Deras adoptivdotter är spårlöst borta. Det nystas, det finns flera troliga motiv, ledtrådar leder utomlands. Upplösningen överraskar, men känns helt rätt. Och under tiden vädjar de mördade föräldrarna för dottern - och jag köper det, trots allt.

Kallentoft har fått en trogen läsare till, kan jag meddela. På måndag släpps "Vattenänglar". Missa inte det!

Känns Vattenänglar redan välbekant, kan det bero på att den gick som följetong i Svenska Dagbladet i somras. I dag släpps boken i butik.
Eva Killberg
Bokia Killbergs Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar