fredag 24 augusti 2012

Litterär skoskav



Har ni också några sådana där författare som ni inte riktigt kan låta bli att läsa, fast de gång på gång gör er besvikna. Men bara så där lite grann besviken att man tänker bättre lycka nästa gång. För något måste de ju ha, som gör att man återvänder. Och blir så där litegrann besviken igen. Inget egentligt självplågeri, mer som ett milt skoskav.

Två av mina sådana författare är aktuella med nya böcker. Att läsa eller inte läsa, det är frågan?

Den första är Ann Cleeves. Första delen av Shetlands-sviten, Svart som natten, var riktigt bra. Hade allt det där en engelsk deckare ska ha; svindlande miljöer, märkliga original, en lagom trulig kriminalare osv. Del två, Vita nätter var också bra. Men sedan gick det utför. Lite grann. Men inte tillräckligt uppenbarligen, för jag har hängt i.

Den andra är Linwood Barclay (jag vet att vissa andra skribenter på den här sidan absolut inte håller med mig ifråga om hans författarskap). Där är problemet att det ser så bra ut på pappret. Kriminalgåtan är smart, karaktärerna vanliga, hyggliga människor som tvingas agera i extrema omständigheter. Dessutom är han från Kanada (jag gillar Kanada) och får alltid fin kritik. Men så ror han det inte riktigt i land. Lite tjatigt, lite förenkelt att lista ut vem den skyldiga är. Osv. Men, underhållande. Hyfsat ok. Jag har hängt i. Även här.

Jag vet inte riktigt varför, men jag kommer säkert att läsa Döda talar inte och Vilseledd också. Tänka bättre lycka denna gång.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar