fredag 7 september 2012

Med fördomarna rejält på skam - "Yoga med Malin"



När vi var tonåringar brukade jag och min bästa kompis med emfas hävda att vi inte var fördomsfulla när någon i omgivningen tyckte att vi drog lite för höga växlar på det ena eller andra. Om något var vi insiktsfulla.

Kanske är det åren som gjort det, men jag var inte det minsta insiktsfull ifråga om Malin Berghagens nya yogabok Yoga med Malin: min kropp, min själ, mitt andetag. Trodde att det var ännu en sådan där kändisträningsbok (sååå tröttsamt) med lite ytligt nyandlig touch (rys). Antagligen skriven av någon helt annan än Malin Berghagen själv.

Så visar det sig vara en riktigt fin bok, vacker, personlig och ambitiös. Författaren är inte bara en hängiven yogi, som beskriver hur yogan kan inlemmas i våra vardagsliv utan att tumma på respekten för traditionen. Det är dessutom en skildring av hennes egen livsresa, berörande och ja -ärligt.

Nej, i skamvrån med mig som höll på att missa den här fina boken på grund av förutfattade meningar. Eller jag tänker inte skämmas för mycket. Det är inte bra för själen, har jag hört. Som botgöring rekommenderade jag den istället till tågvärden som nyfiket frågade vad jag läste när jag satt med boken på tåget.

Malin Berghagen verkar dock inte så förtjust i kundaliniyoga (den yogaform jag själv praktiserar), så om ni läser den här boken finns risken att ni inte blir sugna på att pröva. Den eventuella skepsisen tänkte jag inom en snar framtid mota i grind med några fina boktips i en blogg nära dig.

Susanna Mattsson
Bokia Killbergs Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar