lördag 22 mars 2014

Skämskudden nära i Austenland


Nej, nej, nej... Min glödande kärlek till Austens verk räddar inte filmupplevelsen Austenland. Kanske borde jag införa ett personligt förbud mot Austen-spinoffs ett tag framöver, fast jag vet ju att det är omöjligt.

Liiite kan min besvikelse förstås ha att göra med att jag rent allmänt inte är något jättefan av stereotypa och förutsägbara romantiska komedier. Men tyckte ändå att det fanns potential här:

En kvinna som är besatt av Stolthet och fördom (jag kan relatera), använder sina besparingar för att Lizzie Bennet-lajva på en Austen-temapark i England. Låter ju som alldeles, alldeles underbar galenskap. Men inte ens den mest fanatiska Austenälskare kan älska denna bröliga och överspelade buskis som har så få likheter med sin litterära förlaga (som ju bland annat innehåller intelligens, och humor) att den goda Jane måste rotera i sin grav.

Att jag peppade på den här filmen i vintras känns nu helt obegripligt.

Austenland har dock ett förlåtande drag. Eller förresten, två. Nummer ett: Bret McKenzie (ena halvan av älskade Flight of the Concords) spelar charmig men svinig stallkille. Nummer två: Jag säg den häromdagen. Jag minns den knappt.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar