torsdag 18 december 2014

Belinda Bauer blir bara bättre

Belinda Bauers mörka landsortsdramer har hört till favoriterna ända sedan debuten "Mörk jord" (såhär tyckte jag om den). Med undantag för en liten dip i samband med "Ni älskar dem inte" (såhär tyckte jag om den) så håller hennes kriminalromaner jämn och hög kvalitet, och hon nomineras varje år till priset för bästa översatta deckare av Svenska Deckarakademin. Men frågan är om hon inte har överträffat sig själv i "Livets och dödens villkor".

Boken handlar om tioåriga Ruby Trick. Lite tjock, lite udda, lite ensam bor hon tillsammans med sin utarbetade mamma och sin arbetslösa pappa i en liten vindpinad kuststad i sydvästra England. Hon är pappas flicka, och även om en lite mognare och mindre känslomässigt involverad läsare kan se att fadern är något av en självömkande slashas är han Rubys hjälte.

Så börjar unga kvinnor mördas på ett ytterligt utstuderat sätt. Strax innan de ska dö tvingas de ringa sina mödrar för att säga adjö.

Rubys pappa och hans vänner bestämmer sig för att starta ett uppbåd som ska sätta fast gärningsmannen. Ruby börjar tillbringa kvällarna i bilen med fadern för att spana efter mördaren och skydda ensamma kvinnor på väg hem. Hon känner sig mycket viktig. Samtidigt börjar hon skriva saker i sin skoldagbok som får hennes lärarinna att undra om allt står rätt till hemma...

Belinda Bauer är en mästare på att ta parti för de svaga och utstötta. Hennes huvudpersoner är nästan alltid udda fåglar, ofta barn, ofta sprungna ur en trasig miljö. Det är mörka historier där kriminalgåtan hamnar i skuggan av personliga öden. Detta gör hennes böcker snarare till socialrealism en klassiska deckare.  Samtidigt är de riktiga bladvändare. Hur ofta stöter man på den kombinationen?

Lite omedvetet brukar jag bedöma kriminalromaner efter en mental "deckarmall". Det är som att thrillers går i en specialklass där jag helt enkelt förväntar mig lite lägre prestationer än hos romanerna. Belinda Bauer behöver inte pressas in i den där deckarmallen. "Livets och dödens villkor" är en ruskigt bra (ruskig och bra?) bok i sin egen rätt.

Torsten Wahlunds röst är numera intimt sammankopplad med Bauers mörka psykologiska thrilleruniversum. Han gör som vanligt ett stabilt jobb som uppläsare. Mer Torsten hade inte skadat på ljudboksfronten.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar