söndag 14 december 2014

Utrensning

Ja fullt så illa som i Sofi Oksanens makalösa roman är det nu inte, men aktiviteten jag ägnat mig åt de senaste dagarna är icke desto mindre förknippad med stark separationsångest.

Vanligtvis går det till såhär: Jag ställer mig framför bokhyllan. Tittar noga. Tittar ännu mera noga. Plockar ut tre pocketböcker. Tänker att det är för lite, det vill säga ändå ingen idé. Sätter tillbaks dem.

Förstå då hur mycket självkontroll som krävdes för det här!


Inför invigningen av övervåningens nya helväggshylla har jag lyckats extrahera fem, jag upprepar fem, bärkassar med böcker ur min bokhylla. Och jag lovar att allt inte är gammal kurslitteratur. Märkligt nog tycks jag ha exakt lika många böcker kvar. Hur är det möjligt?

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar