måndag 8 december 2014

…this one goes to eleven


Det har varit ett starkt bokår 2014 tycker jag.
Framförallt kanske när det gäller underhållningslitteraturen dock. När jag tittar på min lista för året ser jag inte någon ny ”Vägen”, ”Boktjuven” eller ”Little Bee” – sådana där böcker som stannar med dig länge. Kanske livet ut till och med.

Nej, i år har jag läst många bra böcker. Många riktigt bra. Men nog inte någon, undantaget herr Gaimans tror jag, som skulle kvala in på min all-time-top-ten.
Men jag har läst så mycket högkvalitativ humor, spänning och dramatik att jag bestämt mig från att frångå det klassiska topp tio-formatet.

Presenterar då härmed min Topp 11 för 2014
(utan någon inbördes ordning förutom när det gäller min mancrush Neil):




"Oceanen vid vägens slut" - Neil Gaiman
En fantastisk och mörk saga från den oöverträffade berättarrösten Gaiman.
Han kommer att få Nobelpriset förr eller senare. Inte nu, men 2034 eller så. Mark my words.

"Konsten att skapa en tjej" – Caitlin Moran
Caitlins debutroman påminner mycket om henne själv. Fruktansvärt rolig. Snabb i käften. Hämningslös. Fräck. Och alldeles, alldeles underbar.

"Stoner"
– John Williams
En bortglömd klassiker du gör rätt i att upptäcka. Fängslande och gripande, fast deprimerande.
Av bokens ca 300 sidor så är William Stoner lycklig i kanske 25. Läs ändå!

"Granne med Döden" – Alex Marwood
”Djävulskt otäck!”, säger självaste skräckfarfar Stephen King. Och det har han helt rätt i!
En thriller på gränsen till skräck. Årets läbbigaste läsning…

"Söder om helvetet"
– Thomas Engström
En ovanlig svensk deckare. Inga mord på Gotland någonstans.
Spänning för dig som gillar LeCarré och Ludlum eller tvserier som Homeland och House of Cards.

"Jag heter inte Miriam" – Majgull Axelsson
Susanna uttryckte det så väl: ”Det är en oavbrutet gripande, ofta smärtsam och djupt inkännande skildring av ett människoöde. Ett människoöde som speglar något av det fulaste i vår historia.”

"Britt-Marie var här"
– Fredrik Backman
Det här är en rolig, rörande, finurlig och originell roman.
 Precis som hans två tidigare. Kan nog bli något av den här grabben …

"Låt mig ta din hand"
– Tove Alsterdal
En mörk och spännande historia som tar med oss på en resa från sjuttiotal till nutid. Från Jakobsberg till militärdiktaturens Argentina. Årets deckare 2014 tyckte Svenska Deckarakademin.

"Sonen" – Jo Nesbø
Oslo utan Harry. Blodigt och brutalt. En intrig som vrider och vänder på sig så man nästan blir yr ibland. Detta är Nesbø i högform.

"Vi ses imorgon" – Tore Renberg
Mer Oslo. Fast färre mord. En riktigt riktigt bra Norgehistoria.

"Stora makters uppgång och fall" – Tom Rachman
Inte lika mindblowingingly bra som ”De Imperfekta”, men klart en av de bästa romaner du kommer att läsa i år.


Bubblarna:

"MemoRandom" – Anders de la Motte
"Glaskroppar" – Erik Axl Sund
"Sanningen om fallet Harry Quebert" – Joël Dicker
"Stjärnklart" – Lars Wilderäng
"Demonologi för nybörjare" – Caroline L Jensen
"Inga kelgrisar, inga styvbarn" – Cia Sigesgård
"Farmen" – Tom Rob Smith
"7 dagar" – Deon Meyer
"När Kejsaren var gudomlig" – Julie Otsuka
"Doktor Sömn" – Stephen King

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar