tisdag 23 december 2014

Deckartoppen 2014

Häromsistens nämnde jag i en bisats om hur jag har en speciell bedömningsskala för deckare, att de helt enkelt inte behöver leverera i samma utsträckning som romaner för att få ett hyfsat positivt omdöme. Det beror såklart på flera saker. Framför allt kanske att ett av deckarens huvudjobb är att underhålla. Visst är det också kul med en underhållande roman, men ännu bättre när det svindlar, djupnar och får hjärnan och hjärtat att vakna.

Litterärt når deckare dessutom sällan upp i toppklass. Skjut mig (he he...), men inte ens den bästa kriminalroman har samma djup som de medverkande på gårdagens topplista. Underhållningsaspekten gör dock att jag gärna läser ändå. Och eftersom jag gärna gör det kände jag på något sätt att deckarna hamnade lite orättmätigt i skymundan när jag listade 2014 års läsupplevelser. "Se oss!" pep det från läsdagbokens sidor, och rättvis som jag är beslöt jag att ge dem en alldeles egen liten lista.

Så här är de - 2014 års fem bästa deckare. Håll till godo!




1. "Broken Harbour" ("Otrygg hamn") av Tana French
"Broken Harbour" fick en bubblarplats på årsbästalistan, men på deckarditon så toppar Tana Frenchs mörka familjedrama. Det är skitigt och sorgligt precis som vanligt. Det känns mycket fint att "The Secret Place" finns ute nu.
Läs min recension här.



2. "Sonen" av Jo Nesbø
Ni vet hur förtjust jag är i Harry Hole. Därför var det med med en antydan av bävan jag tog mig an Jo Nesbøs nya post Harry-deckare. Men jag hade oroat mig helt i onödan. Jo är i bättre form än på länge. En del blod och våld har fått stryka på foten för ett tätt och engagerande berättande. Ett stort plus att jag får resa tillbaka till mina gamla kvarter i Olso.
Läs min recension här.

3. "Livets och dödens villkor" av Belinda Bauer
Belinda Bauer är faktiskt bättre än någonsin i sin senaste roman. Som vanligt med samhällets svaga i fokus levererar hon ännu en socialrealistisk bladvändare av hög klass. Det är också skönt att hon i de två senaste böckerna lämnat Shipcott för fristående berättelser. Hon har känts betydligt mer inspirerad i "Betraktaren" och "Livets och dödens villkor" än i halvengagerade "Ni älskar dem inte":
Läs min recension här.




4. "Odödlig" av S.J. Bolton
S.J. Bolton har bjudit på både toppar ("Odödlig") och dalar "En mörk och förvriden flod") i år. Börjar bli lite rädd att den goda Sharon ska tömma ut sitt Flintkoncept. Och jag gillar ju Lacey så himla mycket. Detta är i alla fall en riktigt bra Lacey Flint-deckare, som verkligen gör underhållningsjobbet.
Läs min recension här.

5. "Granne med döden" av Alex Marwood
Ja här slår jag lite otippat till med en bok jag inte ens läst. Men vet att Marwood kommer att vara bättre än Keplers "Stalker" som just nu håller mig vaken på nätterna (av exakt vilka skäl får ni veta så snart jag har läst klart) eller Peter Robinsons "I mörkrets skugga". Och min intention är att läsa "Granne med döden" innan året är slut. Och då blir det ändå inte ljug att ha den med här.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar