fredag 10 april 2015

Bokhandlarna svarar: Evas sommarpepp

Härförleden landade bokhandlarnas säsongsbibel i våra brevlådor. Ja, vi talar såklart om "Svensk Bokhandels" sommarnummer. Därför frågade vi våra bokhandlare: Vad ser du mest fram emot i sommarutgivningen? Eva svarade så utförligt att hon får ett eget inlägg. Det här läser hon i sommar:



Det självklara valet av sommarläsningen 2015 kittlar redan: Millennium 4. David Lagercrantz superhemliga fortsättning på Stieg Larssons trilogi kan väl ingen hålla fingrarna från. Lite mission impossible känns det som - men om någon kan göra det bra, är det David Lagercrantz. I "Det som inte dödar oss" sammanstrålar Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist igen. En hel del nya, spännande karaktärer lär också spela roller i det nya dramat. Håll er framme i augusti, vänner!

En annan given deckargigant avslutar sin serie i sommar: Liza Marklund. Sådär 15 miljoner deckare har hon sålt. "Järnblod" kommer redan i juni och lovar mycket ruggigt och aktuellt. Annika Bengtzons syster har försvunnit. Kvällspressen håller på att gå i graven - papperstidningens sorgliga öde. Och en uteliggare har mördats. Inte alla gillar Liza Marklund - kanske för att hon är kaxig och tjänar mycket pengar? Men hon kan konsten att skriva drivna, täta deckare om heta ämnen.

Helsingborgsförfattaren Stefan Ahnhem kommer med sin tvåa i trilogin om kommissarie Fabian Rask. I "Offer utan ansikte" tog författaren livet av nästan en hel skolklass på Drottninghög. Motivet var mycket raffinerat. Den här gången gör han dock en utflykt till Stockholm, och vi ska få veta varför kommissarien tycks ha flytt med sin familj till Helsingborg. "Den nionde graven" leder in i maktens mörka vrår.... Måsteläsning, för att man som läsare så småningom ska få följa kommissarien tillbaka till Helsingborg i del 3.




Håkan Nesser slutade aldrig skriva. I stället fortsatte han med storstadsdel om Berlin. Nesser har någon slags hypnotisk kraft som gör att man bara måste läsa hans romaner. "Elva dagar i Berlin" blir perfekt augustiläsning, med det Nesserska vemodet.

Italien är oupphörligt fascinerande, och en av de allra bästa romaner jag läst från landet är Silvia Avallones "Stål". En fantastisk skildring om en uppväxt i ett helt annat Toscana än turistresornas. Nu har den unga författaren i skrivit om norra Italien, genom en avfolkad småstad med unga människor och deras drömmar om ett annat liv. Det är Italien efter Berlusconi, och jag kastar mig över "Marina Belleza" när den kommer i maj. Silvia Avallone kommer dessutom att besöka Sverige. Så intressant!

Sedan fyller jag på med "Mitt Toscana och Umbrien" av Eskil Fagerström, också Italienfantast. Pärlorna vill man ju också hitta i detta sammansatta land och än har inte sista turen till Toscana har gått!




Eftersom jag har den stora lyckan att vara mormor letar jag också efter goa godnattsagor till mitt bokälskande barnbarn. Med Lilla Björn-serien av nordirländske författaren Marin Wadell, illustrerade av Barbara Firth, tror jag vi somnar gott. "Kan du inte sova, lilla Björn?" och "Du och jag, lilla Björn" varvar vi i sommar med "12 sånger om månaderna" med nyskrivna sånger av Anna Charlotta Gunnarsson, med jättefina illustrationer.

Eva Killberg
Killbergs bokhandel Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar