onsdag 29 april 2015

Trendspaning: Första världskriget



Ja, okej... Jag vet att den här trendspaningen borde ha gjorts förra året då historiehyllan svämmade över av första världskrigsböcker. Men det är först i år det där kriget, som en gång i tiden kallades Det Stora, har letat sig in i min läsning. För jag är som ni vet inte en av de där MÖP:arna som lustfyllt kastar sig över varje ny krigsskildring, utan en passionerad romanläsare.

Och är det då inte lite märkligt hur det ibland kan skölja en helt oavsiktlig temavåg genom det man läser? Det började med Hitler-essän i "Min kamp 6". Fortsatte med otaliga omtagningar i "Liv efter liv" av Kate Atkinson (recension snart) och nu kommer efterdyningarna i Sarah Waters "Hyresgästerna". Och som alltid när jag läst tillräckligt mycket skönlitterärt om ett ämne lever det starkare i mig än vad något reportage, någon historiebok eller någon dokumentär någonsin fått det att göra. Vad är det med skönlitteraturen som gör den så överlägsen? Och varför så mycket första världskrig just nu?

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar