fredag 24 april 2015

Bokhandlarna svarar: Vad lyssnar du på när du läser?



Läser man bäst till fågelkvitter, black metal eller ljudet av tystnaden? Vi frågade våra bokhandlare.

Filip Nygren, Helsingborg: Drömmen vore inget alls! Varken musik, grannar, förbipasserande trafik, skällande hundar, skrikande barn eller vuxna för den delen. Nu är det inte så ofta det är helt tyst, och när det väl är det då har jag lite lätt tinnitus och susande från de små flimmerhåren vi människor har i hörselsnäckan som passar på. Till och med de flesta som är, tekniskt sett, "döva" får dras med susande och någon form av tinnitus. Med andra ord så lär det fortsätta vara en dröm, lyckligtvis så räcker det med en bra bok för att alla världens ljud ska förpassas till en liten vrå i någon bortglömd hjärnrynka.

Eva Killberg, Ängelholm: Musik till bokläsning är klassisk musik, helst instrumental. Gärna lugn och skön, Satie eller Pärt. Opera kräver för mycket uppmärksamhet, stora symfonier kan man lyssna på vid bättre tillfällen, helst live. Populärmusiken då, undrar ni kanske? Låt det hellre vara tyst!

Johan Zillén, Center Syd: Jag tillhör inte dem som vill ha fullkomlig tystnad när jag läser, utan har ofta på en Spotify-lista anpassad till den typ av bok jag läser.
Exempel.
Jag läser något mörkt och läskigt som kanske Joe Hills senaste "NOS4R2": https://open.spotify.com/user/moana.rosen/playlist/0rugMrjAO4e4bt4BesMtvV
Något gripande och stämningsfullt som "I vargavinterns tid" av Cecilia Ekbäck:
https://open.spotify.com/user/moana.rosen/playlist/6u89ESvl4RCjTOnhCpH0rG
Något lättsamt och underhållande, som valfri bok av David Sedaris:
https://open.spotify.com/user/moana.rosen/playlist/33GTfKwTQ3jUOOqGWfC28L
David Baas utmärkta reportagebok "Bevara Sverige svenskt - Ett reportage om Sverigedemokraterna":
https://open.spotify.com/user/moana.rosen/playlist/0TsXSI8qV23prdgwHDG1nt

Susanna Mattsson, Jägersro: Oftast är det ju så att jag lyssnar på mina böcker och då väljer jag av förklarliga skäl gärna bort bakgrundsljud. Även när jag läser med ögonen föredrar jag, på grund av lättstördhet, tystnad i bakgrunden. Lyssnar jag ändå på något är det företrädelsevis favoritmusikstilen hippieplink (just nu Ryley Walker, Rosie Thomas och Denison Witmer), men aldrig låtar jag kan för bra. Då börjar jag sjunga med i huvudet vilket gör det ytterst svårt med koncentrationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar