lördag 27 februari 2016

Semesterläsning #2: Jag är helt utom mig


Det första som fick mig att bli sugen på Karen Joy Fowlers Vi är alla helt utom oss var det fantastiska omslaget. Det andra var baksidestexten där syskonen i den dysfunktionella familjen Cooke heter Lowell och Fern. Namn som ger mig så positiva musikaliska associationer (Iron and Wines Resurrection Fern och Sufjan Stevens Carrie and Lowell) måste båda för en bra bok. Tänkte jag. Jag tänkte rätt.

Sedan kommer jag på att jag läst Fowler tidigare. Det är ju hon som skrivit Jane Austen Book Club (som ni förstår har jag läst den), som jag minns som en väl godkänd feelgoodhistoria. Inte spektakulärt bra dock. Inte Vi är alla helt utom oss-bra.

Som barn pratade Rosemary oavbrutet. Så mycket att hennes pappa bad henne börja i historiens mitt varje gång hon ville berätta något. Nu har Rosemary börjat på universitetet och hon pratar inte längre oavbrutet. Minst av allt pratar hon om sin familj. Hon växte upp med två syskon: Lowell och Fern. Båda djupt älskade och båda numera försvunna ur hennes liv. Någonting hände som lämnade familjen i spillror. Sedan dess är Lowell på flykt, deras en gång så levnadsglada mamma är en skugga av sitt forna jag och deras pappa likaså. Och Fern, Rosemarys älskade syster, vad hände med henne? Ingen av dem hade kunnat föreställa sig hur Ferns öde skulle påverka dem. Då, nu och för alltid. 

Som sen tonåring var jag besatt av John Irvings Hotel New Hampshire (boken, inte filmen) och när jag läser Vi är alla helt utom oss märker jag hur samma mekanismer kickar igång igen inombords. Detta, liksom Irvings bok, är som en vardagsberättelse som liksom ligger strax utanpå verkligheten. Beroendeframkallande. Hjärtskärande. Jag är stundom, likt bokens huvudpersoner, helt utom mig (ja, jag grät i solstolen).

Annars vet jag inte riktigt hur jag ska kunna skriva mer om boken utan att avslöja själva grundintrigen. Och den ska inte avslöjas i förväg. Men den som inte blir djupt berörd av den här historien om lojalitet och identitet, kärlek och förvirring, moral och samvetskval, är gjord av sten.

Jo just det, boken har vunnit en massa priser också, och varit nominerad till Bookerpriset. Det förvånar ingen som har läst den.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersrso

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar