torsdag 23 juni 2016

Bokhandlarna svarar: Sommarläsningsenkäten 2016 (Eva)



Valda delar av Evas sommarlektyr.


Var, vad, när och hur läser våra bokhandlare i sommar? Och vad får ni bara inte missa? Det har blivit dags för vår årliga sommarläsningsenkät. Först ut är Eva.

1. Bästa bok förra sommaren?
Efter ett helt års läsning minns jag knappt vad jag läste förra sommaren. Men så utkristalliseras den som gjorde störst intryck: Jill Alexander Essbaums Hausfrau. En lätt chockerande roman om en Madame Bovary i vår tid (som Dorotea Bromberg myntade det). Det är gripande, intelligent, säkert ett öde som många människor upplever i vår tid, där många rycks upp med rötterna till ett annat land och sammanhang. Här en amerikanska som gifter sig i Schweiz, utan den viktigaste nyckeln till tillhörighet: Språket. Perfekt sommarläsning för mogna människor - men också den ultimata boken för cirkeln. Vissa älskar, andra hatar, denna Hausfrau.

 2. Vilken/vilka böcker MÅSTE hinnas med i sommar?
Som alltid - Elizabeth George. Nya Oanade konsekvenser är underbart tjock - som alltid - och jag längtar till England och Lynleys och Havers sällskap där man får stanna lääänge. Andra deckarfavoriter ska också läsas: Jörn Lier Horst, med nya Blindgång. Och en mer okänd - men otrolig spänningsmakare - ska jag ta tag i igen: Henrik Tord. Hans tidigare KUM slog det mesta i sin genre. Och nu är han tillbaka med Laboon, som betyder vågen som äter människor. Tord skriver alltid om en region han känner som sin ficka: Sydostasien. Sedan lägger jag till årets ALMA-pristagare Meg Rosoff, och Håkan Nessers nya, förstås.

3. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Som världen ser ut känner jag att jag verkligen borde läsa Naomi Kleins tegelsten Det här förändrar allt. Kapitalismen kontra klimatet. Men som jag känner mig själv, kommer det inte att bli av. Jag börjar med baksidestexten - som trots allt inger visst hopp om en bättre värld.

4. Bästa stället att läsa på i sommar?
På med kaffet, ut på trädäcket. Och så ner i den gamla, ursköna plaststolen. Stör ej!

5. Vilken bok tror du blir den bästa du läser i sommar?
Jag tror faktiskt det blir en omläsning - av en fantastisk svensk roman från i våras. Negar Nasehs De fördrivna skildrar paret som lever sin dröm. Med sitt lilla barn flyttar de till Sicilien, till solen och värmen. Men det blir ett helt annat liv än de tänkt sig, och runt knuten finns flyktingkatastrofen. Det är dallrande intensivt, mättat och genialt, och tål säkert att läsas om.

6. Vilken bok rekommenderar du ALLA att läsa i sommar?
Den stora romansensationen i sommar är förstås Elena Ferrantes Min fantastiska väninna. Den hemliga författaren har gjort sitt segertåg över världen med den episka berättelsen om två flickor som blir kvinnor i Neapels fattigkvarter. Deras liv blir helt olika - men de följs åt tills den egensinniga Lila plötsligt försvinner. Elena minns då hela deras liv - i fyra delar. Min fantastiska väninna är alltså bara början på en fantastisk resa. Läs och njut - och gläds åt att del två kommer redan i september.

7. Bästa litterära resmålet?
Behöver det sägas? Sedan Dantes tid - naturligtvis är Italien det bästa litterära resmålet. Senast åkte vi till Rom och besökte den icke-katolska kyrkogården. Mycket romantiskt med poeterna Keats och Shelley, bland andra diktare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar