lördag 4 juni 2016

Helenas 100 hemskaste



Är det en nittiotalsgrej? Är skulden hos Nick Hornbys High fidelitys? I alla fall. Varje gång jag ser en lista kastar jag mig över den. Gör upp en egen motsvarande i huvudet. Jag vet inte vad det är med den här typen av rankningar som får mig att gå igång så mycket, men oavsett så förstår ni nu att det är en bok jag peppat lite extra på den här våren. I veckan landade den äntligen i butiken - Helena Dahlgrens 100 hemskaste. Att jag sedan är en älskare av skräck - från vindpinat engelskt landsbygdsrys via gotik till Ajvide Lindqvists vardagsmörker - gör inte det hela direkt sämre.

Visst har jag följt  nedräkningen på Dark Places, men det är ändå något särskilt med att ha dem samlade, de här 100 tipsen, och kunna bläddra, vika hörn och planera. Helena Dahlgren är en lysande skribent och jag är djupt imponerad över hur hon lyckats med konststycket att välja, välja bort och rangordna. Alla som någonsin satt sig i sinnet att lista sina favoriter inom vilken genre det än vara månde vet hur svårt det är. Slutresultatet är magiskt.

Här finns en hel del som jag redan älskar, som Audrey Niffeneggers Själens osaliga längtan, Bram Stokers Dracula, Maria Gripes Tordyveln flyger i skymningen, Mats Strandbergs Färjan, Jeanette Wintersons Skymningsporten och till min stora glädje Charlotte Perkins Gilmans The yellow wallpaper om vilken jag skrev min b-uppsats i litteraturvetenskap en gång i tidernas begynnelse. Med mera, med mera.

Men framför allt finns här så mycket jag vill se och läsa. Först ska jag bara plöja den här boken från pärm till pärm. Rysning pågår. Var god stör ej.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar