tisdag 26 juni 2012

Het thrillerdebut


Hos mig är det högst 15 grader och regnet öser ner. Men mentalt befinner jag mig i ångande hetta, solen gassar och gör människor vansinniga, det osar av öl, gamla fimpar och billig parfym.

Debutthrillern KUM av Henrik Tord förflyttar läsaren med raska grepp till ett Sydostasien bortom turistparadisen: Singapore, Kambodja, Malaysia, Thailand och Shanghai. Likt filmen Babel iscensätter han människoöden - de fattiga kambodjanska barnen som hämtas till Staden för att plocka guld från träden; den femåriga svenska flicka som blir bortrövad i leksaksaffären i Malaysia; den kinesiske self-made affärsmagnaten som dragit på sig hiv.

Det är oerhört skickligt och dramatiskt skildrat, inte minst ångesten när de svenska föräldrarna upptäcker att deras dotter är bortrövad - under det som skulle bli ett härligt äventyr, deras utlandsår.

Men omvärlden är inte alltid god, det finns så mycket i arvet efter kriget i Kambodja, så många gamla föreställningar som lever kvar mitt i explosiva Asien, så mycket kamp för att överleva bland människorna, så mycket girighet, ondska och förödmjukelser att hämnas. Och någonstans mitt i denna häxkittel finns även de som vill behålla sin mänsklighet. 

KUM är ett khmer-uttryck för oproportionerlig hämnd. Det vill säga: Om någon ger dig ett knytnävsslag, hugger du en kniv i ryggen på denne fem år senare.

Lägg titeln på minnet: KUM av Henrik Tord, en av sommarens bästa thrillers!

Eva Killberg
Killbergs Bokhandel Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar