tisdag 12 juni 2012

It’s the end of the world as we know it, and I feel like att de borde ha valt en bättre titel!



En tid för mirakel av Karen Thompson Walker. Smaka på den. Visst låter det som något som Deepak Chopra eller Dalai Lama skulle ha skrivit?

En ny The Secret kanske? Uppnå dina livsmål med flummigt självförverkligande. Omma Omma.

En tid för mirakel är inte alls den typen av bok tack och lov. Det är en finstämd liten historia om jordens undergång. Ingen Mad Max-action. Ingen grå dystopi som i Vägen.

Inga vampyrer/zombies/aliens heller. Storyn sker här och nu. Mitt i vardagen.

Jordens rotation börjar stanna av. Dagarna blir längre och längre. Först med sex minuter. Sedan 12. 24. Snart är dygnen 48 h. Magnetfälten blir knasiga. Fåglarna faller ur skyn. Grödorna dör av för mycket solljus. Allt blir lite åt helskotta helt enkelt.

Men fokus i boken ligger inte så mycket på global undergångsskala. Istället får vi följa tweenen Julia och hennes familj i de vardagliga vedermödorna. En knakande äktenskap. Julias första kärlek. Ska vi anpassa oss till de nya, längre dygnen eller fortfarande följa klockans timmar?

Thompson Walker har ett vackert och fängslande språk. Hon har jämförts med författare som Margaret Atwood och Alice Sebold (och jag fick faktiskt lite Flickan från ovan-feeling när jag läste boken). Boken är en stor internationell succé, läser jag på nätet. Såld till 11 miljoner länder för 17 kronor eller möjligtvis tvärtom. Film, naturligtvis, i planeringsstadiet.

Ska bli kul att se om den hittar sina läsare i Sverige också.

Nu har jag gjort mitt för att hjälpa till.

Johan Zillén,
Bokia Killbergs Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar