söndag 23 februari 2014

Bokhandlarna svarar: Evas REA-tips!

Favoriter bland rearomaner

Oj, så många kära återseenden det blir när jag bläddrar i vår bokreakatalog! En hel hoper inbundna romaner hade hamnat i min bokhylla om de inte redan stod där. Andra ska få hamna vid sängen, där jag läser bäst.

Först: Beprövade favoriter på rean:





Khaled Hosseinis vackert vemodiga Och bergen svarade.
Underbara välskrivna Siri av Lena Einhorn, om kvinnan som blev huvudlöst förälskad i Strindberg.
Louise af Gennäs Blå koral, den fantastiska andra delen om vänner och familjer i Stockholm i nästan nutid.
Rachel Joyce skrev den gripande Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd om mannen som gick genom England.
Och så charmiga Siri Hustvedt förstås, med Sommaren utan män.
Den som lyckas lägga vantarna på Jojo Moyes Livet efter dig inbunden är en lyckost, liksom den som hittar Douglas Kennedys Ögonblicket, min absoluta favorit.





Själv fyller jag på med Hans Falladas Ensam i Berlin, Stig Dagermans Tysk höst, Ian McEwans Uppdrag Sweet Tooth.
Pappaporträtten av Johannes Anyuru (En storm kom från paradiset) och Aris Fioretos (Halva solen) ska nu äntligen läsas. Och så toppar jag med Jean-Michel Guenassias maffiga De obotliga optimisternas klubb och en bokkudde(!)

Eva Killberg
Killbergs, Akademibokhandeln Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar