fredag 14 februari 2014

Fuskare, ditt namn är Susanna!


Fuskaren, det är jag det. Istället för att duktigt ägna hela natten åt att hetsläsa ut Rebecca, tillbringade jag gårkvällen med Hitchcocks klassiska filmatisering från 1940. Den har jag faktiskt aldrig sett förr.

Och på tåget på väg till jobbet idag toppade jag fuskandet med en BBC-dramatisering av romanen. Det är illa, jag vet, och går emot allt jag tror på ifråga om konsumtionsordning (boken först, boken först, boken först ska det vara). Men nu är jag i alla fall lite förberedd inför kvällens föreställning.

Dock gav både film och radioteater mig lust att dyka djupare in i historien (framför allt för att vissa partier väckte min inre Gilbert/Gubar - kommer detta att ske även i bokform? Jag tror det...), så boken blir garanterat läst, trots allt.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar